I siktet: Monica Larsson
– 2008 ble et konkursår for norske festivaler. Går det bedre i år?
– Dette har mange årsaker, og er langt mer komplisert enn norske tabloider klarer å formidle. De aller fleste festivalene har sunn økonomi og er opptatt av å være ryddige og ordentlige. De fleste som gikk med røde tall i 2008, gikk med mellom 10 000 og 100 000 kroner i minus, og millionkonkurser hører heldigvis med til sjeldenhetene. Men jeg tror at festivalene selv har lært av 2008 og vil være meget nøye på å ikke gå over budsjettene sine. Jeg håper festivalene samarbeider, og ikke konkurrerer ut hverandre i forhold til artister og bud. Og på det andre siden av bordet håper jeg bookingbyråene tar sin del av ansvaret – og ikke skrur prisene opp så høyt at festivalmarkedet går ad dundas. Så ja! Det går bedre i år, dersom været holder, da.
– Hva vil finanskrisen bety for musikkindustrien – og for musikken?
– Jeg tror faktisk nedgangstider kan være positivt for vår bransje. Folk må prioritere annerledes, og i stedet for shoppingweekend til NYC i helgen blir det kanskje konserter og en ny plate. Jeg er spent på om festivalpass vs. dagspass vil merke nedgangstidene, men jeg tror ungdom er blitt så vant til at festivaler er en del av sommerferien at de kjøper seg festivalopplevelser uansett, og heller kniper inn på andre ting.
– Hvilken albumutgivelse har du størst forventninger til i 2009?
– Det er jo tidlig på året, men jeg har sniklyttet på I was a King-plata i jula, de kommer med plate nå i januar. De spilte på Rockforbundets Landsmøte i mars 2008, og jeg tror de kommer til å få suksess med sin Teenage Fanclub-pop – som varmer et gammelt indiepophjerte. Dessuten mener jeg Anne Lise Frøkedal er en av Norges råeste damer.
– Hvilken lovende norsk artist eller band får sitt gjennombrudd i år?
– Jeg har stor tro på den nye bergensbølgen: Fjorden Baby, John Olav Nilsen og gjengen, samt The New Wine. Spesielt de to første banda representerer noe nytt, friskt og pønka, samt at de synger på norsk – bergensk, da – noe som er veldig gøy.
– Hvilken norsk by/landsdel har den mest spennende musikkscenen akkurat nå?
– Bergen! (Loddefjord)
– Er by:Larm like relevant i dag som arrangementet var ved begynnelsen av årtusenskiftet?
– Det synes jeg absolutt. Men både internasjonal og norsk musikkbransje har endret seg enormt på disse årene, så det skulle bare mangle at ikke by:Larm gjør det samme. Personlig savner jeg at arrangementet flytter rundt mellom de store byene, fordi dette ga spillestedene og det lokale musikkmiljøet i byen en viktig boost. Jeg synes det er synd at alt må skje i Oslo. Selv om norsk musikkbransje selvfølgelig skal satse internasjonalt og by:Larm således skal være en skandinavisk kongress, kunne man oppnådd dette i de andre store byene også. Og bransjen har fortsatt svært godt av å komme seg ut av egen navle, altså Youngstorget, én gang i året.
– Ulovlige nedlastninger anno 2009: Venn eller fiende?
– Fiende. Ta en titt på VG-lista og se på hva de store plateselskapene gir ut og satser på. Ulovlig nedlastning går overraskende nok utover de små platebutikkene og bredden i norsk og internasjonal musikk. Men jeg er bestevenn med lovlig nedlastning, MySpace-generasjonen og alle de fantastiske mulighetene dette gir!
– Det ble solgt 1,07 milliarder digitale låter i USA i 2008, en økning på 27 prosent fra 2007. Er dette et godt eller dårlig resultat?
– Det var et vanskelig spørsmål. Dette kan jeg ikke nok om. Men økningen er vel bra?
– Hvor er cd-formatet om 5 år?
– Vanskelig å si. Diskuterte dette med venner i jula, faktisk. Personlig liker jeg å ha musikken min fysisk, jeg liker å titte og ta på cd-er, lp-er og bøker. Samtidig kjøper jeg mer og mer via iTunes, så «vis meg din iPod, så skal jeg si deg hvem du er» gir nok langt mer riktig bilde av min musikk enn cd-hylla hjemme. Ergo: cd-formatet er støvet ned i 2014?
– Hva er ditt første råd til unge artister som ønsker å leve av musikken sin?
– Spill live! Masse! Spill gratiskonserter, spill mye konserter, driv aktiv geriljamarkedsføring før konsertene og ha en oppdatert MySpace-side, og spill enda mer konserter! Spill konserter for kidsa. Ungdom under 18 år har dessverre et dårlig konserttilbud, men er fremtidens publikum. Øv på å bli et bra liveband med deres egen særegne signatur.