Norsk bluesdronning klatrer i USA
Tekst/foto: Tove Andersson
Etter kun to ukers spilling lå den hardtarbeidende bluesdama på 34. plass, foran blant andre Buddy Guys Living og Kenny Wayne Sheperd Bands How I Go. I oktober klatret hun helt opp til 15. plass.
Den tidligere Spellemannsprisvinneren i klassen blues for Heaven Ain’t Ready For Me Yet har gjort alt riktig når hun har hentet inspirasjon i bluesens røtter, hos de som nærmest har slått seg fram i en mannsdominert bransje, nemlig kvinnene. Engedalen forteller at hun først nå har følt at hun kan hylle en av sine norske forbilder, Kristin Berglund (1953-2006), kvinnen som banet vei for flere jenter i bluesen her i landet og som mottok NBFs utmerkelse for «å ha gjort en spesiell innsats for utbredelsen av blues i Skandinavia».
Med She Rocked The Cradle Of The Blues og prosjektet Damer i blues, ikke minst, er også Engedalen en av kvinnene som synliggjør damer i bluessjangeren her til lands. I fjor satt den tidligere Spellemannsprisvinneren backstage på Notodden Bluesfestival med hele familien. Hun hadde nettopp mottatt bluesprisen, gratulasjonene strømmet på under en festival som viste at kvinnelige artister befinner seg i en trykkoker, – klare til å levere. Som musikkform har bluesen med jevne mellomrom blitt kritisert for ikke å fornye seg, men det er nettopp de amerikanske røttene, nærmere bestemt i Mississippideltaet, Engedalen vender tilbake til. 39-åringen fra Jondalen lar oss aldri glemme røttene; som Bessie Smith, Memphis Minnie og Billie Holiday, og hun hyller selvsagte kvinnen som først spilte Hound Dog – med låta Ball & Chain sammen med Sven Zetterberg. Willie Mae (Big Mama) Thornton var nemlig først ute med den Elvis-kjente låta.
Engedalen får et bestemt drag når temaet kvinnelige artister kommer opp. Prosjektet med Margit Bakken, Damer i blues, er et viktig prosjekt for den tidligere bluesprisvinneren. Hun presiserer at fokuset hennes er på foregangskvinnene, både de vi kjenner og de glemte som kjempet for å uttrykke seg på en arena som domineres av menn. I fjor fortalte hun at hun ønsket
seg flere jenter ned i kjelleren for å øve. I mars 2012 er det planlagt ny plate med Damer i blues.
Det har gått rykter i bransjen om at blues ikke blir en egen sjanger under utdelingen av Spellemannprisen, men når NRK etter 10 år igjen står bak produksjonen sammen med Dinamo, blir kategorien blues ikke slått sammen med andre musikksjangere.
Rita Engedalen kan forøvrig oppleves på Stopp Pressen i Oslo førstkommende lørdag kl 16.00. Da spiller hun med Spoonful Of Blues.