Usignert musikk skaper lynsjestemning på felleskjøpet

Usignert musikk skaper lynsjestemning på felleskjøpet

“Smertefullt!” “Søppelmusikk!” Britiske Co-ops beslutning om å la usignerte band og artister slippe til i kunderadioen skaper umusikalsk stemning blant kjedens ansatte.

Nylig besluttet ledelsen i The Co-operative Group å vrake kommersiell listepop til fordel for usignert musikk på kjedens kunderadio. Etter massive protester i sosiale medier fra butikkmedarbeidere har pipa nå fått en annen lyd, ifølge bransjebladet The Grocer.

Den jevne Co-op-ansatte har nemlig ingenting imot å få ørene tutet fulle av Justin Bieber, Miley Cyrus og Coldplay hele arbeidsdagen lang, men når disse erstattes med ukjente navn som Jono Scott, Adam Pickard og Ellie Lawson blir humøret tydeligvis dårlig. “Selv ikke hipstere orker å høre på dette,” skriver én sint ansatt på kjedens Facebook-side. “Arbeidsdagen min har blitt åtte timer i smerter,” klager en annen.

Ledelsen i Co-op har prøvd å forsvare den nye musikalske kursen med at den gir unge og lovende musikere en unik eksponering for tusenvis av lyttere. Kynikere hevder at det egentlige motivet er å slippe å betale for musikkbruken.

Protestene fra de ansatte har ført frem. Nå lover Co-op at også listetoppene skap få slippe til i kunderadioen i tiden fremover.

Henning Poulsen

Jeg har skrevet for Panorama siden 2000, og de senere årene har jeg fungert som nettavisens redaktør. Jeg er utdannet journalist og jobber i kommunikasjonsbransjen. På fritiden har musikkhobbyen etter hvert fått konkurranse av ølbrygging.