Folkelig åpenbaring!

Folkelig åpenbaring!

Jeg er en bygutt, men jeg liker öppna landskap. Jeg trives med asfalt under føttene, men verdsetter glade turer ut i skog og mark med grass mellom tærne. Derfor føles besøket i universet til Jørgen & Jørgensen som en åpenbaring; deres rotrike folkmusikk er breddfull av distriktslidenskap samtidig som den også låner melodier av Gillian Welch og Richard Thompson.

Jeg føler meg som et hjemmepublikum når jeg hører musikken til denne glade duoen; deres første innspilling, bluegrasslåta «Strømsåstunnelen», satte mitt Drammenshjerte i fyr og flamme. De setter kursen mot det samme hjertekammeret som de aller fleste drammensere kun har hatt reservert for Jonas Fjeld. Men, det kan vise seg at han nå må finne seg i å dele denne æren med Jørgen & Jørgensen. Tia Åpenbarer gjør i hvert fall sitt til at hjertedørene våre settes på gløtt.

«Strømsåstunnelen» er ikke med på dette albumet, men savnet er heller ikke for stort når de i stedet åpner plata med den varme og gitarfylte «Gnisten». De står vel som de fremste utøverne av den lite kjente sjangeren drammenicana og dette er en miks av Buskeruds visetradisjoner, storbyens singer/songwriters og amerikansk bluegrass. Sistnevnte sjanger føles tydelig i det trampende drivet til åpningssporet og den selvsikre tematikken, «Det er ingen her i verden som kan måle seg med meg / Så kom og ta en dans». Men, dette hurtige tempoet blir snart erstattet av britisk folk blues; «Tapernes Vals» er en remiks av Richard Thompsons «Waltzing’s For Dreamers».

Jeg føler dog ikke at det er en coverversjon, men heller en sjølskrevet låt. Det samme kjenner jeg for de to andre av platas låter som er skrevet av briten. «Cold Kisses» får en varm og lun reprise i duoens «Gamle Kyss Og Klemmer» og jeg føler denne versjonen faktisk trumfer originalen. Her hører jeg i tillegg noe av lydbildet til svenske Christian Kjellvander som på sine skiver også mikser lyden av storby og distrikt på en framifrå måte. Thompsons «Persuasion» gjøres om til såre «Du Og Jeg» og den har også en nærhet som Thompsons versjoner ikke klarer å gripe. Det kan skyldes at jeg aldri har hatt særlig kjennskap til mannens diskografi, men det kan også være forårsaket av det norske språkets umiddelbare gjenkjennbarhet. Uansett – Jørgen & Jørgensens versjoner står ikke langt unna originalene og det betyr ikke rent lite med tanke på Thompsons posisjon son singer/songwriter.

Jeg kjenner dog lettere igjen låtkilden til «Tia Åpenbarer»; Gillian Welchs «Revelator» er en av mine favorittlåter fra noen singer/songwriter de siste 10-15 årene og jeg skal innrømme at den føles uinntakelig av andre sangere enn Welch og hennes makker David Rawlings. Duoen fra Drammen makter dog å få frem noe originalens vakre gitarlandskap med en vakker, sår tekst, «Tok du på deg mer enn du klarer / Tia åpenbarer». Der det kanskje skorter er originalens skakke villskap; det låter nesten uskolert. Jørgen & Jørgensen vandrer i større grad på kjente stier og tar ingen farefulle avstikkere.

Jeg liker dette albumet, men må innrømme at elitedivisjonen i norsk folk fremdeles henger for høyt; bl.a. Janne Hea og Stein Torleif Bjella. Men, Tia Åpenbarer har blitt et solid og velskrevet album fra to gode singer/songwriters som gir håp om strålende opplevelser i tiden som kommer. Jeg gleder meg i hvert fall til å høre mer fra den karismatiske duoen fra byen ved fjorden.

Mats Johansen

Har vært musikkjournalist siden '00 og skrevet for bl.a. Groove og amerikanske Mind Over Metal i tillegg til Panorama. Har fokus på undergrunnen i "heavy music" og smaker på det meste av mollstemt doom metal, den tilbakelente røyken fra stoner rocken, lidenskapen i garasjerock, kosmos i psykedelia og space rock, evigheten i dronerocken og hardrocken inspirert av syttitallet. I tillegg hører jeg også gjerne på mørkstemte singer/songwriters, frijazz, støymusikk, field recordings og black metal. Skriver mer enn gjerne fritekster inspirert av rock. Spiller tekstrock i bandet chrome/vox. Har vært skuespiller på små scener i Oslo. Fotograferer både med LOMO og Hipstamatic.