Scroll To Top

Government Music – Positiv politisk paranoia

Plater 24. august 2001
Artister: Sjangre:
Karakter

Government Music starter der Modern Day City Symphony sluttet; med åpningssporet Dawn. Deretter følger et virkelig sterkt spor i form av Big In Japan, med CosM.I.C. og Supreme invlvert som gjestemusikere. Dette kan bli en skikkelig Looptroop-hit, med sin Embee-produksjon som virkelig gir nakkemusklene noe å jobbe for.

At Promoe er venstreorientert kommer godt fram på de to neste låtene Prime Time og tittellåten Government Music, som forøvrig var første singel fra albumet. Promoes politiske syn gjennomsyrer så og si hele albumet, noe som kan bli litt vel mye i lengden. Men når det er sagt, bør det tilføyes at dette faktisk er en av de få negative sidene med Government Music. For når Promoe og hans kompiser dysser dette litt ned, svinger det som bare det! Og når Breakmekanix sitter bak spakene funker det hele faktisk sinnsykt bra. Bare sjekk ut låter som Yes Ayah og Process Of Elimation. Sistnevnte er et av albumets absolutte høydepunkter, hvor den alltid fantastiske Timbuktu og eks-Arsonist Freestyle gjester. Black Fist har ellers gjort en skikkelig god jobb påWhat’s That Sound.

Government Music er, sett under ett, et godt album med få feil. DJ EmBees produksjon blir riktignok litt kjedelig etter flere gjennomhøringer mens Promoes «liksom-paranoia» kan bli et irriterende uromoment. Men til tross for disse bagatellene har Promoe masse lurt på hjertet. Han er ikke den som sier noe uten å ha tenkt seg godt om. Han forblir en av de beste rapperne i Skandinavia (og Europa forøvrig), og jeg gleder meg til neste Looptroop-prosjekt. Government Music fortjener å bli hørt.

Om skribenten

kommentarer