Scroll To Top

Echoes – God og representativ samling

Plater 9. november 2001
Karakter

Det gledeligste med samleplaten er at Pink Floyd ikke har utelukket å vektlegge den tidligste fasen fra slutten av sekstitallet. I alt har åtte spor opprnnelse fra før The Dark Side Of The Moon. Men et lite minus er det likevel at det kun er plukket spor fra plater som The Piper At The Gates Of Dawn (1967) og Meddle (1971), mens godbiter fra Ummagumma (1969) og Atom Heart Mother (1970) har måttet vike plass til fordel for flere spor fra millionselgerne gruppen slapp gjennom syttitallet. Låter som i utgangspunktet hører hjemme på de tre albumene The Dark Side Of The Moon (’73), Wish You Were Here (’75) og The Wall (’79), utgjør bortiomot halvparten av stoffet på denne samleplaten. Litt synd, fordi det er disse albumene de fleste fra før av har god kjennskap til. Men samtidig hadde det vært unaturlig å overse obligatoriske spor som Another Brick In The Wall (Part 2), Money, Shine On Your Crazy Diamond (som er med i sin helhet; part 1-7), Time, Wish You Were Here og Comfortably Numb. Det er også gjort plass til forholdsvis mye fra de mindre interessante utgivelsene gruppen slapp gjennom åtti- og nittitallet.

Echoes har likevel blitt et godt og representativt dokument over Pink Floyds 35 år lange karriere. Men det hadde kanskje gitt en ekstra stjerne i boken dersom vektleggingen av den tidligste fasen hadde blitt tildelt mer plass her i stedet for å fremheve for mye fra de tre største suksessene fra syttitallet. Ikke minst for å fremheve Syd Barretts fremtredende og viktige rolle på dette tidspunktet. Til tross for dette, har Echoes – The Best Of Pink Floyd likevel blitt en stor, fyldig og relativt god samleplate som utvilsomt vil bidra til at interessen rundt fenomenet Pink Floyd igjen tar seg opp. Bare coverdesignen, som er laget av legenden Storm Thorgerson som også har stått bak mange tidligere klassiske Pink Floyd-omslag, bidrar sterkt til å understreke gruppens identitet.

At Pink Floyd vil bli stående som en av gigantene når musikkhistorien skrives, er det neppe noen som betviler. Ved siden av The Beatles og Rolling Stones, er det ikke mange britiske band som har nådd ut til et større og bredere publikum over så lang tid. Når det gjelder innflytelse, har dette bandet hat en nesten like stor betydning.

Men Pink Floyd er også en gruppe som går dypere til verks enn de fleste andre når de skaper musikk. Deres verker har jevnt over vært uvanlig detaljerte og målrettede, særlig i perioden når Roger Waters var med i bandet. Og særlig gjennom syttitallet definerte Pink Floyd i særdeleshet hvilken retning den moderne symfoniske rocken skulle ta. Gjennom sine spektakulære plater, sceneshow såvel som filmer som ingen har sett maken til verken før eller siden, har dette bandet betydd mye for veldig mange mennesker. Derfor er det en ikke helt ubetydelig begivenhet når denne gjengen omsider bestemmer seg for å oppsummere karrieren. Hele historien deres gjenspeiles på denne samlingen, som er en plate som står tilbake som et majestetisk dokument over et av tidenes viktigste navn innen rocken. Og tatt i betraktning at alt dette kommer fra en mann som ikke regner seg som en av Pink Floyds minst kritiske tilhørere, understreker litt om hvilken posisjon gruppen tross alt har hatt opp gjennom årene.

Om skribenten

kommentarer