Scroll To Top

Tilfeldigheter satt i deilig system

Nyheter 28. mars 2004

Random System Festival er det nyeste tilskuddet til den norske rockjungelen. Særlig mye forhåndsannonsering har ikke vært gjort for å skape blest om denne festivalen. De eneste sporene en kan finne er en annonse i det britiske magasinet The Wire og en hjemmeside på www.randomsystem.org.

Erfarne bakmenn
Festivalen drives av Aleksander Rishaug og Andreas Meland. Ved første øyekast er de kanskje uskrevne blad, men for tilhengere av norsk eksperimentell musikk er de nesten gamle kjente. De har fortid i konstellasjoner som Norwegian Noise Orchestra, düplo, ARM, Jazzkammer samtidig som de også har utgitt musikk under sine egne navn. Nå står de bak en ny festival med fokus på det nytenkende; ikke ulik i form til den etter hvert faste improvisasjonsfestivalen All Ears i Oslo.

Hjemmesidene til festivalen ser ikke ut til å være ferdigstilt når dette skrives, men festivalprogrammet er i hvert fall slått noenlunde fast. Dette varierer fra svenske Sagor & Swing til amerikanske Animal Collective. De ulike bandene vil bli behørig presentert under, og Panorama vil komme med mer informasjon, men kan allerede nå anbefale de av våre lesere med sterke nerver og nysgjerrige ører om å stille seg i billettkøen så raskt som mulig!

Band som forløpig er klare
Jazzkammer/HC Gilje: den velrenommerte støyduoen Jazzkammer er annonsert til å åpne ballet på Parkteateret torsdag 15.april i samarbeid med multimediakunstneren HC Gilje. Jazzkammer er de ukronede bråkmakerne i den norske musikkskogen og kan veksle raskt mellom fullstendig kakofoni til komplett stillhet. Gilje er kjent for sitt arbeid langt utover våre grenser og er, utenom å være bak en rekke utstillinger, medlem av videoimprovgruppa 242.pilots.

Next Life: Dette er en duo bestående av Hai Nguyen Dinh og Tormod Christiansen. De benytter seg både av synther, effekter og gitar. Programmet klarer ikke helt å spesifisere duoens uttrykk, men trekker frem stikkord som dataspill, progressiv metal og digital hardcore. De føler seg beslektet både med den elektroniske rocken til Trans Am og Paul Norman (blant annet bakmann til musikken i C64-spill som Aztec Challenge og Forbidden Forest).

David Grubbs/Alog: Med flere utgivelser bak seg på Rune Grammofon er denne banden en av kontinentets beste på elektroakustiske utbrudd. Deres uttrykk er en forførende miks av analoge og digitale virkemidler og tilhører den definitive verdenseliten innen sjangeren. David Grubbs er heller ingen uerfaren jypling, men en erfaren ringrev som har lekt med blant andre Gastr Del Sol, Matmos og John McEntire for å nevne noen i et utall sjangerformer.

Andreas Tilliander: Dette er en etablert utøver fra Sverige. Med plata Ljud har han definert en ny sjanger innen elektronika. Ved å manipulere etablerte sjangre som house, reggae og hip hop former han seg sin egen nisje. Han har utgitt plater under en rekke pseudonymer og på en rekke etiketter. Velkjente navn som Martin Gore, Placebo, Brandy og Lil’ Kim er interessert i ham både som produsent og musiker.

Alejandra & Aeron: Programmet påpeker at dette kunstnerekteparet lager noe av den mest stillferdige og gripende elektroniske eventyrmusikken man kan høre. De stakk sågar av med flere av de gjeveste prisene under Prix Ars Electronica i 2002. De lager musikk til eventyr og legender og under Random System skal de fremføre Lost Cat; et innslag tilpasset de aller minste.

Sagor & Swing: Denne svenske duoen, på trommer og orgel, er en av de fremste utøverne av den folkelige orgeltradisjonen i Nord-Europa. Med tre album på den svenske etiketten Häpna har bandet brakt denne musikken ut til et nytt publikum. Deres miks av folkelige melodier fra hjemlandet, easy listening og prog har gjort denne sjangeren lett tilgjengelig for de fleste, både banal og tidløs vekkes de vakreste følelser til live hos lytteren.

Kim Cascone: Etter å ha blitt utdannet på Berkeley College Of Music på syttitalet, flyttet han til San Francisco i 1980 og jobbet der som assisterende lydtekniker, bl.a. for David Lynch. Han har jobbet som komponist og lyddesigner for Thomas Dolbys firma Headspace etter å ha solgt sitt suksessrike plateselskap for elektronika, Silent Records. Siden midten av åttitalet har han jobbet med blant andre Merzbow, Ikue Mori og Scanner.

Jan Jelinek: Fra hans base i Berlin skaper denne mannen, under eget og navn og alias, noe av den mest delikate og treffende digitale minimalisme. Med en sampler som arbeidsbord klipper han lydkilder fra bl.a. gamle jazzplater fra hverandre og limer det sammen til vakre og dansende lydtepper.

Gert-Jan Prins: ”Som å bli overkjørt av en trimma traktor. Det er ekstrem konkret musikk, men på underlig vis er den også både rytmisk og fengende”, er sagt om denne mannen. Han startet opp som trommeslager i rockeband, men fokuserte snart på improvisasjon som uttrykksform. På nittitalet startet han med å lage sin musikk på hjemmelagde elektroniske maskiner, blant annet et system bestående av radio og transmitterteknologi til å skape kraftig støy med overveldende fysisk energi. Han har i tillegg til sitt eget arbeid spilt med blant andre Fennesz og Lee Ranaldo.

Kelly Davis: Denne globetrotteren er født i Texas og oppvokst i London. Etter et åtte år langt opphold i Tokyo bak seg, bor han nå i Oslo. Med bakgrunn i fysikk, film og maleri er musikken til Davis minimalt nedstrippet og knivskarp fysisk. Programmet sier det best: ”Dette er optimal opplevelse for maksimal konsentrasjon på samme vis som å glede seg over å se at sola forsvinner ned i horisonten”.

Animal Collective: Etter fire år som legendariske udergrunnsfavoritter kommer dette bandet endelig til Oslo. Med føtter like mye i avantgarde som i pop er dette musikk for både hode, hjerte og føtter. Deres to utgivelser blir listet høyt på de fleste lister som er verdt å få med seg og det er bare å stille opp når bandet lemper på med full vreng, maniske hyl, harde trommer og herlig, atonal popmusikk.

Om skribenten

kommentarer