Klart at jeg forstår hva denne gjengen ønsker å formidle, men samtidig vil jeg si at resultatet neppe når det tiltenkte publikummet.
Entuiastiske folkemusikkjennere vil neppe ta Chateau Neuf-gjengen inn i varmen til seg, selv om det mer tradisjonelle Spelemannslag er tilføyd i navnet.
Andre som ikke allerede har forstått hvilke kvaliteter som ligger i den opprinnelige folkemusikken, vil neppe løpe avgårde til platebutikken for å anskaffe seg dette produktet. For det er ikke nok å blande nytt og gammelt i en kvern og håpe på at resultatet smaker godt.
Jeg for min del, sverger heller til de som gjør folkemusikk på tradisjonelt vis, eller til dem som planlegger nøyere hva resultatet skal bli (et godt eksempel er Annbjørg Lien, som i motsetning til Chateau Neuf Spelemannslag har planlagt nøye hvordan sluttresultatet skal låte).
Og til slutt et lite råd til utøverne her: Hvis dere virkelig ønsker å revolusjonere lytterne med deres prosjekt, vil jeg heller foreslå en fullstendig omstrukturering av ideene som ligger til grunn bak utgivelsen. Bland heller inn disco og techno enn å gjøre det halvveis som her!
Rock-vokalist gir ut barnesang. Siri Stray er en norsk sanger og låtskriver fra Østlandet. Hun…
Dalien er en norsk rapper som har sin egen stil. Det er ikke old school…
Fetter Tom har spilt inn filmmusikk med hjelp fra TNT-gitarist Ronni Le Tekrø. Forrige gang…
Hun har gitt ut sitt første soloalbum, og har ett til på vei. Hun har…
Amelie Aldner er en svensk artist bosatt i Norge. Med sin klare og kraftige stemme…
Simon Moholt fra Oslo holder det nede med old school rap på norsk. Hans EP,…