Etter å ha markert seg tydelig på konsertscener som So What! i Oslo, Ungjazz i Ålesund og i forbindelse med In The City-festivalen i Manchester i fjor, har en mer eller mindre samlet norsk (og utenlandsk også for den saks skyld) musikkpresse sett fram til debuten fra Osloduoen. Og de innfrir så det holder!
Interessen rundt Xploding Plastix har ikke akkurat avtatt etter at albumet fant veien til butikkhyllene sist mandag, og de to musikerne har blant annet allerede kunnet glede seg over Akersgatas musikkredaksjoner som har belønnet Amateur Girlfriends Go Proskirt Agents med seksøyde terningkast. Ikke ufortjent og heller ikke uten grunn debuterer altså nå Xploding Plastix i albumformat omtrent samtidig med to andre beslektede og plateklare Osloband: Jaga Jazzist som nylig kom med sitt nye album og Perculator som slipper sitt debutalbum i dag, knappe uken etter Xploding Plastix-plata kom.
Det skjer med andre ord mye interessant på norskfronten om dagen, og spørsmål som gjerne oppstår er om det er rom for dem alle? Til det vil jeg svare et definitivt og høylytt JA, og samtidig legge til at samlet er alle disse tre oslogruppene gode representanter for at den nye norske sounden også blir lagt merke til utenfor landets grenser. Og dette har intet å gjøre med forrige måneds kritikerroste debutanter Kings Of Convenience.
Til tross for et visst musikalsk slektskap med nevnte Jaga Jazzist og Perculator, innehar også Xploding Plastix sitt helt eget lydbilde, hvor begreper som båssetting og sjanger ikke hører naturlig hjemme noe sted. Skal man likevel si noe om duoens uttrykksform, kan man kanskje si at de med sin nytenkning bidrar til å strekke jazzbegrepet utover sitt allerede langstrakte grenselinjer. Xploding Plastix låter friskt, rått, spennende og levende, samtidig som de klarer å opprettholde interessen hele plata gjennom. Albumet formelig oser av små detaljer som er med på å berike lytteropplevelsen. Her tilføres noe nytt for hver gang plata settes på, noe som i seg selv er et kvalitetsstempel. Det er likevel lett å oppdage det umiddelbare, mens konturene av at det her er snakk om musikk med langvarig kvalitet er vedvarende. Samlet avslører dette at Xploding Plastix er mer enn bare et nytt friskt pust på den norske musikkscenen.
Lydlandskapet duoen opererer i gjenspeiler lekenhet og spenstige ideer, men er på samme tid spennende for lyttere som søker etter nye utfordringer når musikk skal fordøyes. Xploding Plastix har kanskje ikke levert et mesterverk i sitt første forsøk, men det er fristende å kalle denne utgivelsen for en optimal musikkopplevelse. Investering anbefales med andre ord på det sterkeste…!
Paul A. Nordal, Panorama Musikk © mars 2001
Rock-vokalist gir ut barnesang. Siri Stray er en norsk sanger og låtskriver fra Østlandet. Hun…
Dalien er en norsk rapper som har sin egen stil. Det er ikke old school…
Fetter Tom har spilt inn filmmusikk med hjelp fra TNT-gitarist Ronni Le Tekrø. Forrige gang…
Hun har gitt ut sitt første soloalbum, og har ett til på vei. Hun har…
Amelie Aldner er en svensk artist bosatt i Norge. Med sin klare og kraftige stemme…
Simon Moholt fra Oslo holder det nede med old school rap på norsk. Hans EP,…