Bulletproof Wallets – Skuddsikkert Ghostface skuffer ikke
Med låter som Nutmeg, Apollo Kids, One og Buck, var Supreme Clientell et av fjorårets sterkeste album. Det uten at RZA omtrent ikke hjalp til med produksjonen. I stedet fikk han god hjelp av blant annet Juju og Mathematics. Forventningene til Clan-albumet the W var ganske høye etter at Tony Starks hadde tilført Wu-Tang Clan ny tiltro til. Men albumet skuffet de fleste, og ble etterfulgt av to forferdelige album av Cappadonna og Shyheim. RZA imponerte på sin side heller ikke stort med sitt andre Bobby Digital-prosjekt, som nylig så dagens lys. Så tyngden og forventningene til Ghostface Killahs Bulletproof Wallets har vært rimelig høye.
Albumet åpner med de to RZA-produserte låtene Maxine og Flowers. På disse får Ghostface hjelp fra både Method Man og Raekwon. På Flowers gjester også en ukjent Superb, men uten nevneverdig innsats. Heldigvis virker det som RZA endelig har kommet litt tilbake etter å ha lagt bak seg en god bunke med «flaue beats». Deretter følger albumets førstesingel, Never Be The Same Again, som er en rolig R’n’B / soul-inspirert låt med Carl Thomas på vokal.
Ghostface har videre fått med seg en del ukjente folk på Bulletproof Wallets, med varierende resultat. Men på Theodore gjester Trife og Twiz, som begge gjør en bra jobb. Låta er produsert av en kar ved navn Allah Mathematics, som gjør en spesiell, men fet instrumental. Neste låt, Ghost Showers, er og produsert av en fyr som heter Chris Liggio. Han har brukt elementer av samplet som også ble benyttet i Protect Your Neck, på en spesiell og annerledes måte som passer Ghostface Killah relativt godt. Men likevel uten at denne utgjør et spesielt høydepunkt på plata. Mathematics har også produsert Strawberry, men har i denne laget en litt monoton og kjedelig instrumental. Det gikk flere rykter om at selveste The Alchemist skulle bidra med et par låter på dette albumet. Og det har han gjort i to av platas spor. Selv om han har levert noen sinnsyke beats før, har Alchemist i det siste vist en heller ustabil formkurve. Begge bidragene her bærer hans velkjente sound, hvorav The Forest kan karakteriseres som den råeste av dem. Han har denne gang funnet fram til noen fete fløyte-, sekkepipe- og blåsersamples, og Mr. Ironman himself skinner over låta. Jeg har en sterk mistanke om at Interlude også er produsert av samme mann.
Neste golåt er The Hilton, som igjen bringer en ny produsent frem i lyset. Denne gang er det Carlos Brody som leverer sakene, som i dette tilfellet kan minne veldig om en god, gammel, RZA-produksjon. Albumet avsluttes i god Supreme Clientell-stil, i form av Street Chemistry som på sin side minner mistenkelig om Nutmeg fra forgjengeren.
I storhetstida til Wu-Tang Clan kom Ghostface Killah litt i skyggen av Method Man, Chef Raekwon, GZA / Genius og Ol’ Dirty Bastard. Dette til tross for at hans første album, Ironman, var sinnsykt bra og inneholdt sterke spor som Indy 5000. Men plata havnet likevel i skyggen av soloprosjektene til ovennevnte. I tillegg gjestet han nesten alle sangene på Chef Raekwons klassiker, Only Built 4 Cuban Linx.
Styrken til Ghostface Killah ligger hovedsaklig i hans særegne stil, flow, og ikke minst i hans vers. Hvis du bare får med seg en del av et vers, kan det være lite forståelig. Men dersom du hører ekstra godt etter, gir innholdet plutselig mening. Hans andre gode styrke er at han er flink til å velge gode beats, for produksjonen på Bulletproof Wallets er svært bra. Han har også den spesielle evnen til å løfte låter med middelmådig produksjon et hakk opp.
Selv om Ghostface Killah ikke når helt opp mot forgjengeren Only Built 4 Cuban Linx denne gang, er Bulletproof Wallets likevel et sinnsykt velprodusert og gjennomført album som fortjener å bli plukket opp.
NB! De som kjøpte førsteutgaven av Supreme Clientell, fant raskt ut at Sony hadde rota til tracklisten. Det har de klart igjen, for denne gang er en del låter overhodet ikke oppført, samtidig som nye spor er lagt til. Den riktige tracklisten er nå å finne på www.ghostfacekillah.com.