Kill ‘Em All (1983)
Verden fikk seg en på trynet med denne hissige tassen av ei trash-metal
Riffmestrene Hetfield og Hammett pumper ut klassikere som The Four Horsemen, Motorbreath, Jump In The Fire, Seek & Destroy, Hit The Lights, Phantom Lord og den enorme bass soloen til Cliff Burton, (Anesthesia) Pulling Teeth. En sann klassiker, til tross for den litt spede lyden og en Hetfield som knapt har blitt mann vokalmessig.
Ride The Lightning (1984)
Et langt steg fremover hva kreativitet og oppfinnsom låtsnekring angår.
Masters Of Puppets (1986)
Selve mesterverket som vil bli stående som en lysende påle både i
Se også egen omtale fra arkivet
…And Justice For All (1988)
Nok et steg videre på Metallicas stadig utvidede musikalske sti. Etter
Produksjonen er nesten den tørreste i historien og bassen er så godt som borte fra lydbildet. Teknisk sett overgår plata alt bandet tidligere hadde gjort, og arrangeringen er nesten sinnssyk vanskelig. Til tross for at denne tilnærmede sykelige opptattheten av instrumental og arrangementmessig perfeksjon tar bort mye av umiddelbarheten, får man til tross store låter som Harvester Of Sorrow, Blackened, One, Eye Of The Beholder og tittelkuttet.
Metallica (1991)
Metallicas tredje og hittil siste sanne mesterverk, selv om veldig mange vil
Metallica er alt hva …And Justice For All ikke var. Plutselig satt bandet med en ekte produsent som fikk ut det beste av hver enkelt i bandet. Hetfield skjønte at han kunne synge «på ordentlig» – i tillegg til å grynte og snøfte på en langt tøffere måte, Hammet ble presset til det ytterste i sine soloer, Newsted fikk lov til å bidra i langt større grad enn tidligere og Ulrich var nok bare glad for å kunne spille på en langt mer basic, men likevel på en tung måte. Plata er mørk, melodiøs, med utallige lag og kreative løsninger. Sangene var kortere og langt mer poengtert og plutselig som skapt for radio nå da det med ett var lov med «støymusikk» på radio. En enorm suksess, både salgsmessig og musikalsk.
Load (1996)
Etter tre år på veien og fem år etter forrige utgivelse, var Load ikke mindre
Until It Sleeps er bortimot det eneste bidraget her som virkelig har noe å komme med. Med ett var det i Metallica-leiren kult med sørstats bluesrock, tatoveringer og image. Det var som om bandet fikk det for seg at hvis man tjente millioner på millioner av dollar, så skulle man også se ut som det. Til og med den klassiske logoen tok de vekk og erstattet den med en som så langt mer ordinær og «anti-metal» ut.
Reload (1997)
Dette albumet var som tittelen antyder en samling låter som ikke fikk plass
Se også egen omtale fra arkivet
Garage Inc. (1998)
1987-utgivelsen EP-en Garage Days Re-Revisited ble revet bort da den
Resultatet er Garage Inc., en tydelig liten vitamininnsprøytning for bandet til å gå tilbake til røttene igjen. Dessverre er det fortsatt mye av bluesrocken igjen på de «nye» låtene og det er nesten kvalmende å høre hvor opptatt Hetfield er av stemmen sin og det å synge korrekt. Men det funker greit på låter som Whiskey In The Jar, Turn The Page og Sabbra Cadabra. Først og fremst essensiell for fansen og for de som vil høre bandets glimrende versjoner fra åttitallet av låter som So What, Breadfan, Am I Evil?, Stone Cold Crazy og Last Caress.
Se også egen omtale fra arkivet
S&M (1999)
Forhistorien til S&M går helt tilbake til Metallica og Michael Kamens
Med tanke på bandets progressive og nesten klassiske bakgrunn fra sin tidlige periode, er og var ikke ideen så dum. Og det funket også for en stor del rimelig bra. Med den backkatalogen bandet satt med, så var det nok av topplåter og velge i mellom. Spor som Master Of Puppets og For Whom The Bell Tolls er som skapt for den massive lyden Metallica og The San Francisco Symphony skapte sammen på de to konsertene plata er spilt inn under. Likevel mest for fansen.
Se også egen omtale fra arkivet
St. Anger (2003)
Et gledelig og overraskende godt comeback fra et band alle, inkludert dem
Tittelen skjemmer altså ingen. Lars Ulrich var en gang en mann som fikk unge gutter til å ville begynne å spille trommer, og etter denne plata skal du ikke se bort i fra at antallet trommiser i verden vil øke igjen. Plata er en utstrakt hånd tilbake til gode gamle dager, og til og med den nye logoen er en sammenspleising av den originale og den som kom med Load. Metallica er død, leve Metallica!
Se også egen omtale fra arkivet
Se også Metallica: Folkets band
Rock-vokalist gir ut barnesang. Siri Stray er en norsk sanger og låtskriver fra Østlandet. Hun…
Dalien er en norsk rapper som har sin egen stil. Det er ikke old school…
Fetter Tom har spilt inn filmmusikk med hjelp fra TNT-gitarist Ronni Le Tekrø. Forrige gang…
Hun har gitt ut sitt første soloalbum, og har ett til på vei. Hun har…
Amelie Aldner er en svensk artist bosatt i Norge. Med sin klare og kraftige stemme…
Simon Moholt fra Oslo holder det nede med old school rap på norsk. Hans EP,…