Perpetuum Mobile – Nydelig fra industrilegendene
Perpetuum Mobile er oppfølger til comeback-platen Silence Is Sexy (som kom for fire år siden og markerte gruppens tyveårsjubileum, red.anm.) og et enestående eksempel på at det er fullt mulig å komme tilbake å fremdeles gjøre seg bemerket etter hele 24 år i bransjen. På samme tid er det verdt å nevne at Einstürzende Neubauten kanskje mer aktuelle nå enn hva de noen gang har vært. Da bør det så absolutt hjelpe på selvtilliten at årets utgave av bandet er fullt på høyde med det beste som har kommet fra denne kanten tidligere.
Årets utgave av industrirockerne er musikalsk sett mer nedpå enn noen gang, og gruppen tilnærmer seg tidvis et uttrykk som ligger nærmere band som Lambchop enn tysk industriell undergrunnsrock. På samme tid er Bargeld og kompani i stand til å ivareta sitt originale særpreg på et vis som sørger for at lytteren (iallfall de som kjenner bandet fra før av) ikke er i den minste tvil om hvem som spiller.
Det som videre gjør Perpetuum Mobile til en behagelig reise inn i Einstürzende Neubautens forunderlige og mystiske verden er dens magiske kraft. For dette albumet synes nærmest å være i stand til å forhekse omgivelsene sine, og da i alle fall lyttere som vet å la seg hengi til tonene som fyller øregangene.
Perpetuum Mobile er altså i besittelse av flere elementer som definerer en ekte klassiker. Og med tanke på at det er omtrent ikke er mulig å kategorisere nye utgivelser i dette segmentet, er det likevel fristende å kalle dette unntaket som bekrefter regelen. For Einstürzende Neubauten viser nå sin styrke gjennom et uttrykk som gjør det komplett umulig å overse dem i platejungelen. Og etter dette er det – om mulig – enda større grunn til å kunne glede seg til bandet inntar scenen på Rockefeller 19. mars.