Amerikanske Death Cab For Cutie ga ut en av fjorårets aller beste plater i Transatlanticism, og selv om det ennå ikke er tilgjengelig i vanlige platebutikker i Norge var bandets første konsert her til lands utsolgt da de spilte på Garage Oslo torsdag. Synd da at konserten ikke helt levde opp til forventningene.
(Garage Oslo, Oslo – torsdag 19. februar 2004)
Foto: Frode Jørum (frode@panorama.no)
Mistet fremdrift
Når vokalist, gitarist og låtskriver Benjamin Gibbard og kompani presis klokka halv elleve (plusspoeng til Garage for regelen om at hovedbandet starter klokka halv elleve uansett) kom ut på scenen, var trengselen stor og stemningen forventningsfull. Ville de nye indieheltene innfri? Både ja og nei skulle det vise seg.
Kvartetten utmerket seg ved å være eminente musikere på alle måter, og skiftet også ofte instrumenter seg i mellom, noe som tilførte musikken mye fin nerve. Men det førte også til at de brukte vel mye tid mellom låtene i settet.
Men med Death Cab For Cuties musikkstil, er de kort og godt avhengig av å få til dynamikken de gjør så bra på plate også i livesammenheng.
Nick Harmer: The Man!
Benjamin Gibbard er for øvrig et fascinerende skue på scenen der han vugger fram og tilbake i sin egen lille verden. Men den som virkelig fascinerer er bassist Nick Harmer. Ikke bare på grunn av hans intense framtoning, men først og fremst hans fantastisk fete og oppfinnsomme traktering av firestrengeren sin. Mannen triller fram de varmeste, dypeste og mest suggerende toner som kan komme fra en bass. Han er på mange måter selve ryggraden i Death Cab For Cutie, i hvert fall i livesammenheng.
Mikrofonteknikk og knallåter
Repertoaret var hentet fra flere av gruppas utgivelser, men med en naturlig vekt på Transatlanticism. Noe som selvsagt ikke var til å forakte. Dessverre var det veldig vanskelig å høre Gibbards vokal som er så essensiell for de glimrende melodiene. Hans sarte og lite lungekraftige stemme var mikset veldig lavt ut, i tillegg til at han hadde en litt svak mikrofonteknikk.
Death Cab For Cutie leverte altså en god, men litt skuffende konsert der det ikke skortet på de gode låtene, men som i altfor stor grad bar preg av en tam fremdrift og mangel på de store høydepunktene. Vi satser på at neste besøk blir hakket bedre.
Rock-vokalist gir ut barnesang. Siri Stray er en norsk sanger og låtskriver fra Østlandet. Hun…
Dalien er en norsk rapper som har sin egen stil. Det er ikke old school…
Fetter Tom har spilt inn filmmusikk med hjelp fra TNT-gitarist Ronni Le Tekrø. Forrige gang…
Hun har gitt ut sitt første soloalbum, og har ett til på vei. Hun har…
Amelie Aldner er en svensk artist bosatt i Norge. Med sin klare og kraftige stemme…
Simon Moholt fra Oslo holder det nede med old school rap på norsk. Hans EP,…