Calling Out Of Context – Strålende fra ukjent mentor
Det er nok mange som ikke kjenner spesielt godt til Arthur Russell. Hans arbeider har lenge vært gjemt i en kommersiell skyggedal. Men det ser ut til å endres da vi nå står foran to utgivelser på en gang. Den ene er konsentrert rundt mannens innsats for særpreget disco, mens den andre, Calling Out Of Context, tar for seg tidligere ikke-utgitt materiale. I tillegg er det annonsert en relansering av albumet World Of Echo fra 1986, samt utgivelser fra hans mildt sagt enorme arkiv av teiper og annet arbeid.
Det var en artikkel i The Wire som lokket denne strålende musikken inn i undertegnedes stereoanlegg – og inn i hjerterøttene. Elektronisk musikk som både makter å få dansefoten til å tråkke takten og å gi sjelen et døsig fristed, er ikke altfor vanlig i en hektisk hverdag. Et sted i grenselandet mellom popstruktur, dvelende lydskisser og ekkoeffekter, eksisterer stemmen til Russell, nærmest skjult av musikken. Likevel befinner den seg i fjeset på lytteren hele tiden.
Dette er et album med en av de mest passende titler noensinne: De lydkulissene som vi støter på gjennom dette albumet er særegne for enhver tidsalder. Der mange nyutgivelser tydelig bærer preg av tidens tann på tross av remastering, digitalisering og alskens andre produksjonsmetoder, er dette et album som låter befriende tidløst.
Arthur Russells elektroniske lydbilder låter aldri pinlige, men heller renskårne og ærlige. I et intervju med musikkjournalisten David Toop sa han det slik, ”I always thought music with no drums were successive to music with drums. It’s future music. In outer space you can’t take your drums, you take your mind”. Denne svevende holdningen gjennomsyrer også dykket ned i Russells imponerende katalog av låter.
Arthur Russell døde av AIDS i 1992, men musikken hans har heldigvis igjen funnet nytt liv. Som en boks full av minner funnet i rotet på loftet, vekker den til live stemninger og lydbilder som er blitt dempet av mobilteknologi, globalisering og internett. Likevel deler dette såpass mange trekk med den musikken vi ser tre frem i dag. En detalj som virkelig gir inntrykk av å ta del i historien.