First Narrows – Lavmælt og trippende
First Narrows skal være det tredje albumet fra Loscil, men det første hvor hovedmann Scott Morgan benytter seg av mer ordinær instrumentering som et supplement til sitt elektroniske fundament. Dette virker naturlig i en verden hvor selv singer/songwriters benytter seg av laptops og avanserte effektbokser for å skape en ekstra dimensjon i sine uttrykk.
Det burde derfor være en naturlig gjenytelse at den elektroniske musikken trekker ut enkeltdetaljer av sine våpenbrødre i den akustiske sonen: Hør bare på svenske Tape eller på kanadiske Labradford.
Etter hvert som årene kommer og går, er de fleste av oss innom flere sjangerbetegnelser og forkortelser enn vi kanskje bryr oss om å huske. Men ordet ambient slipper likevel ikke tak i det Sickbay starter opp dette albumet. For de som allerede er godt kjent med plateselskapet Kranky, bør det ikke komme som noen gedigen spoiler å høre at Loscil ikke ligger langt unna et band som Low og før nevnte Labradford.
Det skjer ved første ørekast lite i bandets lydbilde, men for de med sans for små detaljer og lavmælt driv, er det likevel klart at det er ting på gang her. Det går bare så mye saktere her enn hos mange av deres samtidige.
En ulempe med dempet instrumentalmusikk er at den sjelden eller aldri presser seg på lytteren. Det står derimot i fare for å bli redusert til renskåren muzak. Man baserer seg dermed på å kunne levere melodilinjer som skiller seg ut fra hopen.
First Narrows blir aldri kjedelig. Til det er Morgan for dyktig på å skape deilige landskaper, men ulempen er at man raskt står i fare for å falle fra. Der Deathprod maner lytteren inn i et mørke og Labradford synger i mot oss med sin ambient pop uten ord, er Loscil tidvis for forsiktige. De våger litt for lite og detaljene blir for få og anonyme.
Like fullt er Loscils tredje album et perfekt høstalbum som raskt kan vise seg å bli en god venn på kvelder der behovet for mørke toner melder seg. Denne anmelder velger derfor heller Loscil fremfor å ta turen inn i det overmettede markedet av sørgmodige unge menn og kvinner med gitar og en ulykkelig barndom. Lik de mange som har dukket opp de siste årene.