Remixes 81…04 – Monumental mikssamling
Gjennom karrieren har Depeche Mode alltid videreutviklet sin stil og oppjustert sitt uttrykk i takt med tiden. Det er nok også en av årsakene til at de, sakte men sikkert, har lagt mer eller mindre hele verden for sine føtter. For de har blitt kalt verdens største undergrunnsband – et stempel som fremdeles henger ved dem.
Selv om Depeche Mode også har et knippe robuste studioalbum bak seg, er det først og fremst på singelfronten gjengen har vist sin styrke gjennom bandets 23 år lange karriere. Ikke minste er nettopp det tidligere oppsummert og vedtatt gjennom de to samleplatene Singles 81-85 og Singles 86-98.
Etter 1998 har strengt tatt ikke bandet hatt så fryktelig mye å fare med, men Remixes 81…04 tar altså like fullt for seg singler fra hele karrieren; fra starten i 1981 og til og med singelspor som i sine originalversjoner er hentet fra 2001-albumet Exiter. Den tredoble CD-platen er ellers krydret med noen nye remikser av gamle låter gjort i inneværende år (derav tittelen). Blant dem to nye mikser av bandets aller største singelhit, signaturlåten Enjoy The Silence, som her er pyntet på i to nye versjoner, henholdsvis av Timo Maas og Mike Shinoda.
Blant andre bidragsytere på denne samlingen finner vi ellers habile navn som blant annet Air, Underworld, DJ Muggs, Daniel Miller, Jon Marsh, DJ Shadow, Krüder + Dorfmeister, Portishead, Dave Clarke, Flood, William Orbit og Goldfrapp. Med andre ord et sterkt knippe artister og DJs med tildels svært variabel bakgrunn.
De aller fleste av de legendariske Depeche-låtene som er å finne på Remixes 81…04 fungerer godt i sine alternative drakter. Gruppens elektrobaserte uttrykk er et sjeldent godt utgangspunkt for kyndige platemiksere, hvilket også kommer godt frem når låtene er samlet på ett brett som her. Honnør skal også produsentene bak samlingen ha for å ha funnet frem til de versjonene av låtene som fungerer best i en sammenheng som dette. For det finnes faktisk fryktelig mye mer å plukke fra om vi tar et dypdykk i bandets katalog over alternative mikser som finnes på singler, tolvtommere og limited edition-utgaver av begge formater.
Albumet bærer et visst preg av at teknologien ikke alltid har vært den samme. Samt det faktum at remikser først og fremst blir spennende der remikseren har klart å tilføre låten elementer som hever den i forhold til originalutgaven. Og nettopp det er ivaretatt gjennom de mange bidragene som er plukket ut her. Enkelte versjoner kan dog føles vel lange, men mange av dem hever seg – og ikke minst skiller seg – fra utgangspunktet. I positiv forstand.
Likevel er denne platen først og fremst et must for fans og samlere, men de er de jo mange av, så det er ikke vanskelig å se hensikten med å samle det beste av dette materialet over tre disker.
Remiksplater er ikke alltid like spennende å forholde seg til, men Remixes 81…04 har alt og mere til for å kunne stå stødig på egne ben. Høydepunkter fra samlingen, som for øvrig ikke er lagt opp kronoligisk slik tilfellet er for de to samleplatene med orgiginalversjonene av singlene, er blant annet: Policy Of Truth (Capitol Mix), Just Can’t Get Enough (Schizo Mix), Personal Jesus (Pump Mix), World In My Eyes (Mode To Joy), Everything Counts (Absolut Mix) og Pain Killer-Kill The Pain (DJ Shadow vs Depeche Mode). Det ferske innslaget Nothing (Headclearr Rock Mix), hvor Depeche Mode fremstilles som gitarrockere bør også nevnes. Aldri har bandet vært fjernere fra synthpopformelen, men formatet kler dem faktisk overraskende godt.
NB! Remixes 81…04 foreligger også i to andre formater; henholdsvis en enkel- og en dobbeltutgave. Denne omtalen er basert på den fullstendige triple CD-utgaven.