En gledesspreder av dimensjoner

En gledesspreder av dimensjoner

Jack Johnson er oppvokst på Hawaii, noe som i aller høyeste grad har påvirket både musikken og livsstilen hans. Han er selv en særdeles habil surfer, og før han ble fulltidsmusiker livnærte han seg ved å lage surfefilmer som Thicker Than Water og September Sessions.

Jack Johnson er en av få artister som faktisk har tjent rått på kopiering. Sammen med kompisene Rob Machado, Dan Malloy og Timmy Curren begynte han å brenne haugevis av CD-er med låtene sine, for så å spre dem rundt til Gud og hvermann i surfemiljøet på Hawaii. Disse laget igjen nye kopier og ga dem til sine venner, og etter hvert ballet dette på seg i en slik grad at han allerede hadde en ivrig fanbase da debutalbumet Brushfire Fairytales kom ut i februar 2001. Dette er også grunnen til at det finnes enorme mengder med Jack Johnson-bootlegs i sirkulasjon, til stor glede for mannen selv.

I tillegg har han venner som hjelper til når det trengs. En av Johnsons surfekompiser er Garret Dutton, også kjent som G-Love (fra G-Love and Special Sauce). De har både skrevet låter og turnert sammen en rekke ganger, noe som i positiv grad har påvirket Johnsons karriere. Ben Stiller er en annen god venn, og har bidratt med sitt komiske talent i musikkvideoen til låten Taylor.

Under følger en liten introduksjon til Johnsons meget imponerende utgivelser så langt. Dette er en aldri så liten gullgruve for folk med sans for glimrende melodier i avbalansert, og hovedsaklig akustisk innpakning. Denne mannen skriver låter som sprer glede, varme og sommerstemninger, noe som er mangelvare her oppe i det kalde nord.

Brushfire Fairytales
(Brushfire Records, 2001)

Brushfire Fairytales er ett av ytterst få album som ikke inneholder et eneste svakt spor. Fra åpningslåten Inaudible Melodies til avslutningen It’s All Understood serverer Johnson en popperlesamling av de sjeldne. Det er Johnsons myke stemme og akustiske gitar som styrer skipet, kun akkompagnert av enkle perkusjons- og bassarrangementer. En sårbar kombinasjon som stiller desto større krav til melodikvaliteten.

Det er vanskelig å trekke frem de beste låtene på en slik imponerende utgivelse, men Flake, Bubble Toes, Fortunate Fool og Mudfootball er helt klart representative for noen av de beste singer-songwriter-prestasjonene de siste fem årene.

Selv med gode plasseringer på den amerikanske Billboardlisten, var det fortsatt relativt få som hadde hørt om Jack Johnson. Etter omfattende konsertvirksomhet i USA og Australia var grunnlaget lagt for stor suksess med oppfølgeren On and On.

On and On
(Brushfire Records, 2003)

Det var først og fremst de varmere kontinentene som falt pladask for Johnsons sommerlige stemninger, og med hitene The Horizon Has Been Defeated, Rodeo Clowns og Taylor under armen fikk Johnson stor oppmerksomhet blant annet i Australia med andrealbumet On and On.

Albumet inntok raskt de australske og amerikanske hitlistene, og den tidligere surferen kunne nå for alvor ha musikk som fulltidsgesjeft. Den særdeles underholdende musikkvideoen til låten Taylor, med kompisen Ben Stiller i hovedrollen, sørget også for stor rotasjon på diverse musikkanaler. Dette er en av de få låtene som også har blitt vist på norsk TV, deriblant på ZTVs alternativsending.

Resten av låtmaterialet på On and On er også svært oppegående. Johnsons lydbilde er unikt, selv om det er litt mer trommer og elgitar på dette albumet enn tilfellet var på forgjengeren.

In Between Dreams
(Brushfire Records, 2005)

Den rykende ferske In Between Dreams er i disse dager å finne i butikkhyllene. Det er stilt store forventinger til albumet, og det kan trygt konstateres at Johnson innfrir med god margin.

Her er alt som før, og akkurat slik som vi vil ha det. Låtene er ytterst avbalanserte og behagelige å lytte til, og de fleste holder et nivå mange andre låtskrivere bare kan drømme om. Hør bare på Never Know, Good People, singelen Sitting, Waiting, Wishing og den perfekte avlutningen Constellations, og du vil raskt bli hekta på dette albumet.

Nøkkelen til å nyte Johnsons musikk på den best mulige måten, er rett og slett å ha en ørliten dose tålmodighet. Ved første gjennomlytting kan det hele høre noe uniformt og ensformig ut, men gir du albumet noen runder i spilleren vil du raskt oppleve verdien av dette.

Nå er kanskje ikke In Between Dreams det beste utgangspunktet dersom du aldri har hørt om Jack Johnson før. Da bør du heller ta for deg mannens utgivelser i kronologisk rekkefølge, og spare In Between Dreams til du blir bitt av Jack Johnson-basillen.

Pål M. Dimmen

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.