Continental Crust – Strengelekens stille pauser i fokus
Det kan nesten føles hemmende å høre på dette albumet. Før man tar på seg hodetelefonene og setter opp volumet blir et spor som Semi Rigid Lower Mantle nesten overdøvet av tastetrykkene fra tastaturet.
Men gir man seg hen til duoens lydbilder mister man nesten pusten; de to blir nesten synlige for lytteren i det hvert anslag på strengene føles sterkt på kroppen. De slår ikke bare på hvilken som helst streng – man kan høre at de velger ut stien de vil gå tidelen av et sekund før de handler.
Følelsen av dette valget kan komme tett inn på lytteren; selv velger denne anmelderen lett vekk vers/refreng til fordel for fri improv.
De kan gå fra tilnærmet total stillhet til høylytt panikk i løpet av sekunder. På Young Oceanic Crust stemmer de seg rolig inn mot hverandre på begynnelsen av sporet, mens de fem minutter senere nesten slår sine strenger mot hverandre i leken kamp.
Minutter senere har de nesten tonet helt ut igjen, som en bølge som feier over stranden for så å trekke seg tilbake uten særlige etterdønninger. De føles ikke ufint å trekke enkelte røde tråder til avantfolkband som Charalambides og Avarus når de lett repeterende rimene fra Tanaka/Grydeland på Eurasian Plate (From 7 Different Views).
Sofa har, siden selskapet ble startet for noen år tilbake, gitt ut en rekke strålende album. Ikke bare med våre norske helter – navn som Derek Bailey, Axel Dörner og Phil Minton er bare noen av de utenlandske legendene som har forstått at etikettsjefene Ivar Grydeland og Ingar Zach tydelig vet hva de driver med.
Continental Crust er blitt et album som føyer seg pent inn i rekken av milepæler fra selskapet – la oss håpe dette vil fortsette i lang, lang tid.