Chávez Ravine – Cooder gjenoppdager en svunnen tid
Mange vil nok tenke i retning av suksessalbumet Buena Vista Social Club når de hører navnet til produsent, musiker og supermann Ry Cooder. Det gjør de også rett i. Men mannen står bak så enormt mye mer enn det. Et eksempel er den ganske enkelt geniale filmmusikken til filmen Paris, Texas noen år tilbake, hvor du må være riv ruskende gal for ikke å la deg fange av de drøye tonene fra Cooders gitar. Du får rett og slett sand i munnen, og det er akkurat det som er meningen.
Så også i dette tilfellet. Denne gangen har Cooder tatt for seg en trist historie fra Los Angeles, og gjort den til en vakker hyllest av den fattige meksikanske bydelen Chávez Ravine, som myndighetene lot rasere tidlig på femtitallet til fordel for mektige krefters kommersielle interesser.
Ry Cooder tar oss med på en musikalsk reise, hvor han lar en rekke mer eller mindre kjente artister her til lands, slippe til. Selv deltar han både på vokal, med gitar og andre nødvendigheter. Resultatet er ikke bare historisk interessant for oss nordboere, men også en innføring i musikk som er satt til verden i desperasjon. Tekster som forteller om hvordan et helt samfunn ble høvlet ned av bulldosere, uten tanke på å bevare en viktig del av landets innvandrerkultur.
Plata inneholder på mange måter musikk for alle livets stadier. Her kan man lene seg tilbake med sigaren og nyte 3rd Base, Dodger Stadium, la seg rive med i dansen til Chinito, Chinito, eller sprade nedover gata til lyden av Cool Cats på øret om man skulle ønske å føle seg ovenpå i noen minutter.
Chávez Ravine er rett og slett en ideell plate for de fleste anledninger. Først og fremst fordi den gir deg musikalske høydepunkter, men også som en anledning til å åpne øynene for ting som skjer utenfor stuedøra av ikke alltid like hyggelig karakter.