Da Quit Your Dayjob spilte på Café Mono under årets utgave å av Øyafestivalens klubbdag, proklamerte de at det eneste man trenger å huske på når man spiller i rockeband, er at man aldri må stemme gitaren.
Med denne informasjonen tilgjengelig, er det enklere å forstå hvilken misjon bandet har. De er ikke snauere enn at de skal frelse den uskyldige popverden med sin hardhendte pyschosurfdiscopunk, koste hva det koste vil. Og da kan man ikke stemme gitarene sine. En naturlig konsekvens av å spille pyschosurfdiscopunk er at gitarene hele tiden må få leve sitt eget liv, i en ståkende samlivsdans med krasse synther og ustabile trommer.
Deres fremste våpen i denne misjonen kan man høre på Sweden We Got A Problem. En plate som er akkurat så syk som man kunne frykte/håpe. På en halvtime lirer de av seg 18 spor i et forrykende tempo, der noe av det er riktig så bra, mens andre deler av det er bare rent ut odd.
Tittelkuttet Sweden We Got A Problem er raft, det samme kan sies om låter som Pissing On A Panda og Brain In Vain. Selv om andelen av fete spor er større enn andelen mindre tiltalende bidrag, blir denne platen for mye av det rare til å kunne bli en stayer i spilleren. Det er stor stas i små doser, men rett så masete i lengden.
PS: Sjekk ut Quit Your Dayjob når de turnerer det norske land senere i høst. Det er en opplevelse du ikke vil gå glipp av!
Rock-vokalist gir ut barnesang. Siri Stray er en norsk sanger og låtskriver fra Østlandet. Hun…
Dalien er en norsk rapper som har sin egen stil. Det er ikke old school…
Fetter Tom har spilt inn filmmusikk med hjelp fra TNT-gitarist Ronni Le Tekrø. Forrige gang…
Hun har gitt ut sitt første soloalbum, og har ett til på vei. Hun har…
Amelie Aldner er en svensk artist bosatt i Norge. Med sin klare og kraftige stemme…
Simon Moholt fra Oslo holder det nede med old school rap på norsk. Hans EP,…