Genocide – Blodig alvor
På Genocide har Bloodthorn finpusset på oppskriften fra den forrige utgivelsen Under The Reign Of Terror, og leverer på mange måter et mer fokusert og helstøpt album. Bandet spiller en slags svartnet dødsmetall, farget av både den ekstreme dødsmetallscenen og ikke minst av norsk black metal.
Etter fem års produksjonstid forventes kvalitet når produktet nå omsider er å finne i butikkhyllene. Genocide er innspilt i Godt Selskap lydstudio i Trondheim, og mannskapet bak spakene har gjort en fabelaktig jobb. Lyden er akkurat passe skarp og brutal, og får albumets første høytempolåt Blood And Iron til å fremstå som en lydmessig monsterbølge. Å kalle det en behagelig lytteropplevelse er muligens en overdrivelse, men smurning for såre metallører er det likefullt.
Låtmaterialet på Genocide er særdeles teknisk orientert, med sterkt fokus på raske spor og hektiske soloer. I løpet av de første par gjennomlyttingene er det vanskelig å skille de raskeste låtene fra hverandre, men tar man tiden til hjelp vil det åpenbare seg en rekke kraftsalver med kompleks egenart.
Det har også blitt plass til et par roligere, men ikke mindre slagkraftige, låter. Åpningssporet For Those Whose Time Has Come fungerer som en effektiv stemningsbygger før helvete bryter løs, mens They Will Arise er klassisk seig dødsmetall.
Det er ingen tvil om at Genocide er et kvalitetsprodukt som vil sørge for mye oppmerksomhet rundt det nyopprettede plateselskapet Morningstar Records. Bloodthorn har fortsatt litt å hente hva gjelder originalitet, men så lenge resultatet er såpass gjennomført er det ingen grunn til å klage.