(Frognerbadet, Norwegian Wood, Oslo – onsdag 14. juni 2006)
Foto: Promo
Før konserten dannet det seg enorme køer utenfor Frognerbadet, folk slapp ikke inn fordi Waters kranglet med lydteknikerne. Og det tidvis for åpen mikrofon.
Men uten nevneverdige forsinkelser kunne In The Flesh og Mother åpne onsdagens konsert. Den første mest som en intro, den andre med fremførelse som ga et hint om hva for et gjennomført musikalsk show som ventet publikum – og åpningslinjen ”Mother do you think they’ll drop the bomb” bar et bud om det politiske budskapet Roger Waters hadde med seg til Oslo.
Fra den noe pompøse starten gikk han videre med Set The Controls For The Heart Of The Sun fra Pink Floyds andre album Saucerful Of Secrets, langt mer psykedelisk og lekent – og like velkomment hos publikum.
Show i kjent stil
Verken Waters eller Pink Floyd er kjent for sine livlige sceneopptredener. Han står mest stille og spiller av musikken sin – med presisjon og nesten pinlig perfeksjonisme. Det var heller ikke mange friske musikalske grep som ble gjort med låtene under dagens konsert. Heldigvis kan man si. Den plettfrie fremførelsen lot låtene tale for seg selv – på originalspråket.
Når det gjelder show er Roger Waters derimot kjent for å bringe med seg spektakulære effekter av visuell og lydmessig art. I Frognerbadet serverte han film på et stort lerret gjennom hele konserten, svevende plastdukker over publikum og et surroundanlegg som omkranset publikum og satte prikken over i-en lydmessig. At lys- og pyroeffektene ikke fungerer så bra i den norske sommerkvelden er synd, men sola var behaglig varm – og gikk ned i tide før Dark Side Of The Moon-delen startet.
Politisk budskap
Det var nok mange i badet som så frem til fremførelsen av hele dette klassiske albumet, og få gikk skuffet hjem etter å ha hørt det. Ikke minst brakte The Great Gig In The Sky, fremført av Carol Kenyon, publikum til nye høyder.
Men Waters bød på mer enn musikk og showeffekter. Han hadde med seg en rekke politiske sleivspark til president Bush og hans egen landsleder Tony Blair. Ikke minst kom dette frem da han fremførte sin beretning fra en reise i Midt-Østen i tenårene, Leaving Beirut og med en av de siste låtene Bring The Boys Back Home.
Perfeksjonisten ga publikum valuta for pengene, og årets Norwegian Wood en meget sterk start.
Del 1:
In The Flesh
Mother
Set The Controls For The Heart Of The Sun
Shine On You Crazy Diamond
Have A Cigar
Wish You Were Here
Southampton Dock
The Fletcher Memorial Home
Perfect Sense Parts 1 And 2
Leaving Beirut
Sheep
Del 2: Dark Side Of The Moon
Speak To Me / Breathe
On The Run
Time
The Great Gig In The Sky
Money
Us And Them
Any Colour You Like
Brain Damage
Eclipse
Ekstranumre:
The Happiest Days Of Our Lives
Another Brick In The Wall (Part 2)
Vera
Bring The Boys Back Home
Comfortably Numb
NB! På konserten i Reykjavik mandag spilte Pink Floyds Nick Mason trommer på Dark Side Of The Moon og ekstranummrene. Han var ikke med til Oslo, men blir å se på settet i London 1. juli og Paris 14. juli.
26. juni spiller Roger Waters i Stavanger, før turen går videre til Roskilde 2. juli.
Rock-vokalist gir ut barnesang. Siri Stray er en norsk sanger og låtskriver fra Østlandet. Hun…
Dalien er en norsk rapper som har sin egen stil. Det er ikke old school…
Fetter Tom har spilt inn filmmusikk med hjelp fra TNT-gitarist Ronni Le Tekrø. Forrige gang…
Hun har gitt ut sitt første soloalbum, og har ett til på vei. Hun har…
Amelie Aldner er en svensk artist bosatt i Norge. Med sin klare og kraftige stemme…
Simon Moholt fra Oslo holder det nede med old school rap på norsk. Hans EP,…