Platesalget stuper
I første halvår i år sank salget av musikkalbum med hele 14 prosent i Norge, viser tall fra bransjeorganisasjonen IFPI. Det betyr omkring 50 millioner kroner mindre i omsetning for plateselskapene, skriver Dagens Næringsliv. Over dammen gikk platesalget ned med bare drøyt fire prosent, men til gjengjeld har den amerikanske platebransjen over lang tid opplevd salgssvikt.
Samtidig opplever bransjen en nesten eksplosjonsartet økning i salg av musikknedlastninger. I USA har salget steget med 77 prosent fra i fjor. I Norge ble ikke salg av nedlastbar musikk målt i fjor, men hittil i år er det lastet ned 4,3 millioner låter, altså om lag én låt per nordmann. Dessverre utgjør verdien på salget i underkant av 10 millioner kroner, og dekker dermed ikke inn omsetningssvikten på musikkalbum.
– For få bjellesauer
Mens enkelte norske bransjefolk forutsigbart nok skylder på piratnedlastninger, mener amerikanerne å se andre årsaker til nedgangen. Listesjefen i Billboard, Geoff Mayfield, gir følgende forklaring:
– Med tanke på at vi ikke har hatt noen bjellesauer á la 50 Cent og Norah Jones hittil i år, er ikke en nedgang på fire prosent ille, sier han. Årets bestselgere, blant andre James Blunt, Rascal Flatts og Mary J. Blige, har vist seg å ikke ha den samme kommersielle appellen.
Det er den populære R&B-sjangeren som går på den største skrellen i USA, med salgsnedgang på hele 22,4 prosent. Countrymusikk stiger derimot med 17,7 prosent, og er så langt årets klare vinner på musikkfronten.