CDen er død!

CDen er død!

– CD-platen slik vi kjenner den i dag er død, sier EMIs toppsjef Alain Levy til MarketWatch.com, og legger til at 60 prosent av dagens platekjøpere legger inn CDen på computeren sin for å overføre musikken til en mp3-spiller eller lignende.

Bakgrunnen for denne spådommen er selvfølgelig det synkende platesalget, selv om CDen fortsatt dominerer. CD-salget utgjorde over 70 prosent av det totale musikksalget i første halvdel av 2006 og var verdt 6,45 milliarder dollar. Det digitale salget på sin side utgjorde rundt 11 prosent og 945 millioner dollar.

Mer tilleggsmateriale
Alain Levy mener det er flere måter å gjøre CD-platen mer attraktiv for markedet.
– I begynnelsen av neste år vil ingen av våre produkter komme uten tilleggsmateriale, forteller EMIs toppsjef.

En av de som allerede har prøvd seg på det er Beck (bildet), med utgivelsen The Information, som ble nektet adgang til den britiske hitlisten på grunn av for mye ekstra stæsj. The Information kunne ikke defineres som et musikkalbum.

Erik Sætrang Amundsen

Har skrevet for Panorama siden starten av 2000-tallet.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.