På nittitallet lot bandet seg inspirere av klassisk soul, funk og hip hop og definerte på mange måter lyden av acid jazz på den tiden. Albumet Shelter fra 1997 markerte en tilnærming til popen for The Brand New Heavies, mens tiåret vi nå er inne i ikke har vært noen suksesshistorie for gruppa. En relativt anonym utgivelse i 2004 ble ingen bestselger, slik at Get Used To It derfor må regnes som et slags comeback for det britiske bandet.
Denne gangen søker de altså tilbake til røttene og det opprinnelige soul- og funkuttrykket. En gledelig og kledelig justering som de gjennomfører med velkjent eleganse og raffinement, i en produksjon med mange farger og nyanser. Tung bass og en heftig blåserrekke pumper liv i mange av låtene, men det er også plass til de rolige øyeblikkene. Noen av låtene lider likevel under mangel på forventet sjel, dybde og intensitet – og ender ut i å bli småmasete og fargeløse soulpastisjer.
Gruppa har ellers byttet vokalist flere ganger de siste åra, men på dette albumet har de fått tilbake sin gamle vokalist, amerikanske N’Dea Davenport – av mange regnet som bandets dyktigste og mest uttrykksfulle stemme. Davenport synger da også med autoritet, varme og følsomhet. Hun kommer likevel tidvis til kort på grunn av et låtmateriale som ikke alltid strekker til. Mye kompenseres imidlertid ved hjelp av godt håndverk, og dette sørger for at Get Used To It er blitt et anstendig comebackalbum fra The Brand New Heavies.
Rock-vokalist gir ut barnesang. Siri Stray er en norsk sanger og låtskriver fra Østlandet. Hun…
Dalien er en norsk rapper som har sin egen stil. Det er ikke old school…
Fetter Tom har spilt inn filmmusikk med hjelp fra TNT-gitarist Ronni Le Tekrø. Forrige gang…
Hun har gitt ut sitt første soloalbum, og har ett til på vei. Hun har…
Amelie Aldner er en svensk artist bosatt i Norge. Med sin klare og kraftige stemme…
Simon Moholt fra Oslo holder det nede med old school rap på norsk. Hans EP,…