Come On Over To The Other Side – Langdrygt og uinteressant
The National Bank er det nærmeste man kommer en såkalt ”supergruppe” i lille Norge. Med Thomas Dybdahl som frontfigur og med solid oppbacking av ”The Horntveth Brothers”, Lars og Martin, fra Jaga Jazzist og Morten Qvenild som tjener sitt daglige brød med blant andre Susanna & The Magical Orchestra, er det lov å ha forventninger til samarbeidsprosjektet. Og i likhet med det selvtitulerte debutalbumet fra 2004, innfrir de ikke helt med Come On Over To The Other Side.
Thomas Dybdahl har på egenhånd bevist at han kan snekre lekre poplåter og både Jaga Jazzist og Morten Qvenild i sine ulike prosjekter har ved tidligere anledninger gitt musikkverden sterke musikalske bidrag, men sammen er de dessverre ikke akkurat dynamitt.
I likhet med debuten The National Bank som ble sluppet for fire år siden, er Come On Over To The Other Side fullspekket med småsnurrigge og jazzpregete poplåter som unektelig har sine kvaliteter. De er dyktige musikanter og Thomas Dybdahl er en god sanger med et visst særpreg i vokalen. Så hvorfor er det blitt en så kjedelig plate da? Mest av alt fordi det skorter på interessante låter. En god del av låtene er rett og slett langdryge og fungerer mest av alt som eksperimenter og gøyale arrangementsmessige grep. I tillegg sliter låtene med å ta av. De flyter liksom rundt uten at de er i stand til å bli lagt merke til. Noen av låtene er i overkant påkostede og dramatiske uten at det gagner helhetsinntrykket nevneverdig. Videre kunne gutta spandert på seg å lage refrenger til noen av de elleve låtene som utgjør andrealbumet. For hva er vel galt med et refreng i ny og ne?
Nå er ikke alt galt fatt med The National Bank. Innimellom alt det begredelige skimtes det spor av gull og nærmest edle metaller kommer de på sanger som åpningen Home, Something New og singelvalget Family. Resten av låtutvalget har sine kvaliterer og er greie nok hvis de blir hørt i passe små doser. Som helhet derimot er Come On Over To The Other Side i overkant kjedelig og uinteressant.