MySpace i trøbbel

Det sosiale nettstedet MySpace brukes fremdeles som markedsføringsverktøy av titusenvis av håpefulle artister og band, men populariteten har sunket parallellt med at Facebook og YouTube har styrket sine stillinger. I sine velmaktsdager hadde nettstedet over 100 millioner aktive brukere. I november i fjor var tallet nede i 54,4 millioner unike brukere, ifølge comScore, og tendensen er dalende.
I dag ble det klart at Rupert Murdochs News Corp, som kjøpte MySpace for 580 millioner dollar i 2005, i løpet av et par uker vil gi 500 av selskapets 1100 ansatte sparken. Det antas at Murdoch slanker MySpace for å gjøre den fallerte nettkjempen til et mer attraktivt kjøpsobjekt.
Teknolologiskribent Erik Sherman i BNET mener MySpace er inne i en dødsspiral, og at det er et spørsmål om tid før selskapet går under. Han er svært bekymret for hva som skjer med opplysningene til millioner av brukere den dagen MySpace må stenge dørene.