35 millioner Kickstarter-kroner til Neil Young
Neil Youngs storsatsing på digital musikk, Pono, er i ferd med å 10-doble sitt inntjeningsmål på Kickstarter.
iTunes, Spotify, Wimp og andre digitale musikktilbydere ligger an til å få en tøff og annerledes konkurrent i nær fremtid. Om to døgn avsluttes pengeinnsamlingen for Pono på Kickstarter.com, og allerede nå er det klart at kampanjen blir én av de tre mest vellykkede i crowdfunding-nettstedets historie.
Historien bak Pono er som følger: Musikklegenden Neil Young var så gretten på dårlig lydkvalitet på digital musikk, at han bestemte seg for å gjøre noe med den. I 2012 gikk han først ut med planene sine for å tilby musikk “slik den høres ut i dét den blir spilt inn”. Planen er å lansere en digital nettbutikk som selger musikkfiler i FLAC-format, samt en tilhørende app. I tillegg har Youngs selskap, PonoMusic, utviklet en egen musikkspiller med plass til opptil 500 musikkalbum.
For å friste folk til å spytte inn penger i Kickstarter-kampanjen har PonoMusic fristet med en rekke belønninger, alt fra spesialversjoner av Pono-spilleren til invitasjon til lyttefesten til en viss Neil Young.