35 millioner Kickstarter-kroner til Neil Young

Neil Youngs storsatsing på digital musikk, Pono, er i ferd med å 10-doble sitt inntjeningsmål på Kickstarter.

iTunes, Spotify, Wimp og andre digitale musikktilbydere ligger an til å få en tøff og annerledes konkurrent i nær fremtid. Om to døgn avsluttes pengeinnsamlingen for Pono Kickstarter.com, og allerede nå er det klart at kampanjen blir én av de tre mest vellykkede i crowdfunding-nettstedets historie.

Historien bak Pono er som følger: Musikklegenden Neil Young var så gretten på dårlig lydkvalitet på digital musikk, at han bestemte seg for å gjøre noe med den. I 2012 gikk han først ut med planene sine for å tilby musikk “slik den høres ut i dét den blir spilt inn”. Planen er å lansere en digital nettbutikk som selger musikkfiler i FLAC-format, samt en tilhørende app. I tillegg har Youngs selskap, PonoMusic, utviklet en egen musikkspiller med plass til opptil 500 musikkalbum.

For å friste folk til å spytte inn penger i Kickstarter-kampanjen har PonoMusic fristet med en rekke belønninger, alt fra spesialversjoner av Pono-spilleren til invitasjon til lyttefesten til en viss Neil Young.

Henning Poulsen

Jeg har skrevet for Panorama siden 2000, og de senere årene har jeg fungert som nettavisens redaktør. Jeg er utdannet journalist og jobber i kommunikasjonsbransjen. På fritiden har musikkhobbyen etter hvert fått konkurranse av ølbrygging.