Neil Youngs storsatsing på digital musikk, Pono, er i ferd med å 10-doble sitt inntjeningsmål på Kickstarter.
iTunes, Spotify, Wimp og andre digitale musikktilbydere ligger an til å få en tøff og annerledes konkurrent i nær fremtid. Om to døgn avsluttes pengeinnsamlingen for Pono på Kickstarter.com, og allerede nå er det klart at kampanjen blir én av de tre mest vellykkede i crowdfunding-nettstedets historie.
Historien bak Pono er som følger: Musikklegenden Neil Young var så gretten på dårlig lydkvalitet på digital musikk, at han bestemte seg for å gjøre noe med den. I 2012 gikk han først ut med planene sine for å tilby musikk “slik den høres ut i dét den blir spilt inn”. Planen er å lansere en digital nettbutikk som selger musikkfiler i FLAC-format, samt en tilhørende app. I tillegg har Youngs selskap, PonoMusic, utviklet en egen musikkspiller med plass til opptil 500 musikkalbum.
For å friste folk til å spytte inn penger i Kickstarter-kampanjen har PonoMusic fristet med en rekke belønninger, alt fra spesialversjoner av Pono-spilleren til invitasjon til lyttefesten til en viss Neil Young.
Rock-vokalist gir ut barnesang. Siri Stray er en norsk sanger og låtskriver fra Østlandet. Hun…
Dalien er en norsk rapper som har sin egen stil. Det er ikke old school…
Fetter Tom har spilt inn filmmusikk med hjelp fra TNT-gitarist Ronni Le Tekrø. Forrige gang…
Hun har gitt ut sitt første soloalbum, og har ett til på vei. Hun har…
Amelie Aldner er en svensk artist bosatt i Norge. Med sin klare og kraftige stemme…
Simon Moholt fra Oslo holder det nede med old school rap på norsk. Hans EP,…