Tono utfordrer Facebook
Nordmenn er ivrigst i Norden når det gjelder å strømme musikk på Facebook, men musikerne og låtskriverne tjener ikke én krone på all aktiviteten. Nå går Tono til EU for å få det irskregistrerte selskapet til å betale.
(Bildetekst: Mens Facebook tjener enormt på annonser knyttet til deling av musikkinnhold, må musikere ty til andre metoder for å tjene penger på musikken sin. Her et par som har trukket på gaten i Frankfurt, Tyskland. Foto: 罗布泊)
En ny undersøkelse bestilt av Tono og de nordiske søsterselskapene Koda og Teosto viser at to av fem av nordmenn ser videoer med musikk minst én gang i uken på Facebook. Dette er den høyeste andelen i Norden, og nesten en dobling på to år. I aldersgruppen 12-17 år ligger andelen på hele 64 prosent, ifølge Polaris Music Survey.
Administrerende direktør i Tono, Cato Strøm, forteller at mens norske musikere og låtskrivere kan skilte med mange millioner videovisninger på Facebook, betaler giganten ingenting tilbake til rettighetshaverne av innholdet. Han trekker frem at over halvparten av reklameinntektene til Facebook stammer fra deling av kreativt og kunstnerisk innhold – dette ifølge en rapport fra konsulentselskapet Roland Berger.
– Det er flott at så mange strømmer musikkinnhold, men vi trenger ny EU-lovgivning som vil sikre at rettighetshavere blir kompensert for bruken av deres åndsverk. At et av verdens største selskaper slipper unna med å gjemme seg bak utdaterte direktiver er uakseptabelt, uttaler Strøm i en pressemelding.
Samvirkeforetaket Tono og søsterselskapene i 32 andre europeiske land driver nå lobbyvirksomhet i EU-systemet for å skape støtte rundt ny europeisk opphavsrettslovgivning som vil sikre at en større andel av internettøkonomien tilfaller komponister, sangtekstforfattere og andre kunstnergrupper.