Elsker musikk høyest i Norden
Nordmenn både kjøper og strømmer mer musikk enn våre naboer i Sverige, Danmark og Finland, viser en ny undersøkelse. Betalingsviljen er også høyest i Norge.
– Nordmenn er avanserte brukere av nye medier. Vi har omfavnet ny teknologi, og strømmer både når vi skal høre musikk og se filmer. Mange i Norge har god nok privatøkonomi til at de synes det er ok å betale litt for premiumabonnementer, sier Willy Martinsen, kommunikasjonssjef i Tono.
Polaris Music Survey, en undersøkelse utført på oppdrag av Tono og Tonos nordiske søsterselskaper, viser nemlig at nordmenn har størst betalingsvilje i Norden, og at det er de unge som leder an.
– Unge mennesker vokser nå opp med at musikk er noe man betaler for, og det er oppmuntrende nyheter for de som skriver og fremfører musikk. Sannsynligvis er dette vaner de vil ta med seg videre i livet, kommenterer Martinsen.
66 prosent av de norske repondentene i alderen 12-29 år svarer at de benytter betalte premiumabonnementer i strømmetjenester. Det er den høyeste andelen i Norden i denne aldersgruppen.
Mange flere må dele strømmekaka
Likevel opplever mange artister at de sitter igjen med lite inntekter selv om musikken deres strømmes forholdsvis mye. Samtidig vokser strømmeøkonomien hele tiden. Spotify kunngjorde nylig at de har 140 millioner abonnenter, og 50 millioner betalende. Også Apple Music og Tidal har mange millioner abonnenter.
– Dette er et komplekst bilde. Tono har faste priser som vi mener er gode og riktige, og som står seg godt i en internasjonal sammenheng. Men man sammenlikner ofte med musikkmarkedet da CD-salg var enerådende. Den gangen var det ikke så mange som fikk utgitt musikken sin, og dermed var det færre som delte på markedet. I dag, med strømming, har mange, mange flere sluppet til, noe som betyr at det er større konkurranse om inntektene, sier Martinsen.
Færre velger norsk
Han har en oppfordring til norsk strømmepublikum: Velg norsk!
– Nordmenn har en hang til å velge utenlandsk musikk. Ifølge vår definisjon er under 15 prosent av det som strømmes norsk musikk. Plateselskapene snakker om rundt 20 prosent. Uansett – det er langt lavere enn for eksempel i 2001, da norskandelen av den solgte musikken var oppunder 50 prosent. Derfor: Hvis nordmenn blir flinkere til å velge kortreist, norsk musikk – så vil norske låtskrivere og artister kunne ha langt høyere inntekter fra strømming, sier Martinsen.
I undersøkelsen kommer det fram at nordmenn jevnt over kjøper mest musikk i Norden – både nedlastinger, CD, vinyl og andre formater. Én av fem nordmenn betalte for nedlastning i løpet av de siste 12 månedene, og like mange prosent oppgir å ha kjøpt en CD. 7 prosent oppgir å ha kjøpt musikk på vinyl.
Flere nordmenn bosatt på Øst- og Sørlandet betaler for musikk enn de bosatt vest og nord i landet. Gratis musikktjenester er mest populært i Nord-Norge. Studenter og nordmenn med inntekt over 700 000 kroner betaler hyppigst for musikk.
(Foto: Central News Photo Services 1922 – Wikimedia Commons)