Scroll To Top

Utfordrer distributørmakten

Nyheter 30. mai 2013

Dette melder bransjetidsskriftet Billboard. Det er labelene Beggars, Secretly Canadian, Domino, Merge og Saddle Creek som har forent sine krefter i et forsøk på å bryte med sedvanen i musikkbransjen der avtaler om fysiske og digitale rettigheter til musikk forhandles i totalpakker.

Til sammen representerer de fem et volum på 50 millioner dollar i USA, ifølge en beregning gjort av Billboard. Blant artistene og bandene på selskapene er Vampire Weekend, Bright Eyes, Bon Iver, Arcade Fire, Queens of the Stone Age, the Buzzcocks, the Cult, Arctic Monkeys, Magnetic Fields, Gary Numan, Bauhaus, Franz Ferdinand og Antony & the Johnson

Ønsker å selge direkte til de små
I dag har de fem labelene avtale av et underselskap av Warner Music Group som spesialiserer seg på distribusjon alternativ musikk. Det anslås at distribusjonsselskapene tar en andel på 10-12 prosent på salg av digital musikk og 12-24 prosent på fysiske eksemplarer. Plateselskapene er særlig misfornøyde med avtalen de får på fysiske produkter. De ønsker også muligheten til å selge musikk direkte til indieforhandlere.

Ambisjonene står i sterk kontrast til de uttalte målene til nevnte Warner Music Group-selskap. Her er ønsket å komme inn på flere områder hos plateselskapene, som PR, radiopromo og onlinemarkedsføring.

Om skribenten

Henning Poulsen

Jeg har skrevet for Panorama siden 2000, og de senere årene har jeg fungert som nettavisens redaktør. Jeg er utdannet journalist og jobber i kommunikasjonsbransjen. På fritiden har musikkhobbyen etter hvert fått konkurranse av ølbrygging.

kommentarer