Storm – Et barn av 90-tallet…!
Den unge damen har høy utdannelse både fra piano og fiolin, og før hun ble tenåring, turnerte hun verden rundt som konsertsolist. Allerede i 1994 fikk hun kontrakt med EMI for å spille inn album, både i pop og i den klassiske kategorien. Til nå har hun gitt ut tre klassiske album og blitt nominert til flere gjeve priser innen internasjonal musikk, blant annet British Awards for «Best female soul artist».
Nå har Vanessa-Mae altså kommet ut med et instrumentalalbum bestående av alle de overnevnte musikksjangre. Fiolin er hennes ledende instrument og går da som en rød tråd gjennom alle sporene på albumet. Det samme gjør The London Symphony Orchestra og The Orchestra of the Royal Opera House. Men, ikke bare er hun et geni med sin fiolin og har profesjonelle musikere med seg, hun har også en god stemme, og denne får vi høre på to av sporene på albumet, som da ikke er instrumentelle.
Da albumet har så mange musikalske sider må jeg nesten, kort, ta for meg noen av sporene for deg. Fiolin er selvfølgelig hovedinstrumentet på låtene, men det er mye annet spennende som fiolinen blir mikset sammen med: Tittelsporet, Storm, minner mye om Rimsky-Korsakov sitt klassiske verk, The Flight Of The Bumblebee, (Fluen, på godt norsk) fiolinpop i et høyt tempo. Spor 3, Retro, er jazzpreget med en snev av 70-talls funk i godt driv. Leyenda er spor 5, klassisk gitar i beste Gipsy Kings-stil. Techno versjon av kjente klassiske verk får vi på spor 6, (I) Can, Can (You?). Kan minne litt om det som svenske Rednex slo igjennom med for en tid tilbake, men da på et annet plan. Selv om den instrumentelle delen er imponerende, kan jeg ikke nekte for at når Vanessa-Mae også bruker stemmen sin, når låtene et høydepunkt, kommersielt sett, og det er bra. En snev av Enya får vi på spor 9, Embrasse Moi (You Fly Me Up). Men det som absolutt har et hit-stempel skrevet på seg er spor 12. Her synger hun en coverversjon av Donna Summer’s hit fra 1977, I Feel Love.
Vanessa-Mae er ikke noen vanlig artist. Hun gir oss en annerledes musikkopplevelse. Hun bryter ned kulturer og musikalske barrierer og forener publikum i et spennende musikalsk samarbeid med hennes instrument. Et stort talent med en stor fremtid.