Hell`s Kitchen – Mørke beats fra Prodigy-rapper
Det var i 1993 at Prodigy-sjef og DJ Liam Howlett oppdaget Maxim alias Maxim Reality alias Keeti Palmer, og innlemmet rapperen i gruppen som foruten Howlett besto av danserne Keith Flint og Leeroy Thornhill. Året etter kom det grensesprengende albumet Music For The Jilted Generation, og i 1997 slapp bandet den millionselgende Fat Of The Land. Maxim preger begge utgivelsene med sin rasende energi og giftspyttende tunge.
Men en ting er å være en del av en miks, en gruppe med individer som utfyller og utfordrer hverandre. Holder Maxim mål alene? Hell’s Kitchen er Keeti Palmers debutalbum, med gjesteopptredener av blant andre Skin, Sneaker Pimps, Diamond J og Divine Styler.
Allerede for et år siden fikk vi en smakebit i form av EPen My Web. Låta beskrives best som monoton. Det motsatte gjelder for Killing Culture, med rå scratching fra Gravediggaz’ Diamond J. Maxim står for vokaljobben, og er like tøff og nådeløs som vi kjenner ham fra Prodigy. Killing Culture er det sporet på plata som har klarest referanser til nettopp Prodigy.
På Carmen Queasy får Maxim hjelp fra Skin (Skunk Anansie), som er co-låtskriver og tar seg av hovedvokalen. Dette er albumets førstesingel, og har oppnådd mye spilletid på MTV og høye listeplasseringer i Norge (uten at det sier et døyt om kvaliteten). Låta er dunkel og klaustrofobisk og suger seg fast til trommehinnen som en blodigle.
Scheming holder ikke samme kvalitet, og er et trygt og feigt valg som annensingel med sin kombinasjon av soul og tekno, kun hakket tøffere enn En Vogue. Salige Liam Howlett medvirker på dette sporet, uten at det merkes overhodet.
Resten av albumet Hell’s Kitchen er på det jevne, med større vekt på mørk drum’n’bass enn på hip hop. Gjesteartistene sørger for variasjon og input der Maxim går seg fast.
For å vende tilbake til mitt innledende spørsmål: Holder Maxim mål som soloartist? Jo. Joda. Hell’s Kitchen er en skive jeg ikke ville skammet meg over å slenge på spilleren på et party. Den er anstendig. I 2001 kommer sannsynligvis Prodigys neste album. I den sammenheng er Maxims soloeskapader kun som en appetittvekker å regne.