Amnesiac – Radiohead gjør det igjen
Amnesiac er i butikkhyllen i dag og har allerede mottatt negativ kritikk fra Akersgatas sørgelige musikkredaksjoner. Men fortvil ikke, for dette er alt annet enn en dårlig plate. Til det er det bare å si at våre kolleger i tabloidpressen sannsynligvis neppe forstår hva Radiohead egentlig handler om.
Amnesiac er likevel, og på ingen måte, et særlig kommersielt album hvor hitlåtene står i kø. Til det er platas innhold for sært for menigmann i gata, men samtidig av en så spesiell karakter at det er umulig for fans og likesinnede musikkelskere å unngå å oppleve hvilke krefter som ligger skjult i låtmaterialet her.
Rundt utgivelsen av Kid A lovet Thom Yorke & co. oss et noe mer ordinært album denne gang, hvor formatet i motsetning til forgjengeren skulle inkludere både singler såvel som musikkvideoer, slik standarden tross alt er. Amnesiacs første singel Pyramid Song har vært ute i noen uker, og vist at Radiohead fremdeles er i besittelse av å lage hitsingler. I sterk kontrast til alt annet som beveger seg på toppen av salgslistene, er det ikke først og fremst fordi Radiohead er et hitband de havner i det ellers så dårlige selskap med allverdens Britneyer og konstruerte boyband.
Det er fordi Radiohead gjennom sin karriere har bygget opp navnet sitt, og befinner seg utvilsomt i en posisjon som et av verdens viktigste band i dag. Gruppen har banet vei for en horde med kopister, noe som neppe vil endres etter den radikale stilendringen som først åpenbarte seg for lytterne ved Kid A, og som på Amnesiac sørger for at ferden på flere uopptrådde stier fortsetter.
Amnesiac åpner med Pact Like Sardines In A Crushd Tin Box som er et spor som står godt til sin tittel. Thom Yorke hulker i vei på sitt særegne vis i refrenget «I’m a reasonable man / Get off my case», og viser umiddelbart hvorfor Radiohead er et unikt band. Ingen typisk Radiohead-låt, men i tråd med materiale vi ble introdusert for på Kid A. Videre geleides lytteren gjennom den sarte balladen Pyramid Song før industrielle elektroniske rytmebokser preger lydbildet på den sære, men likevel deilige Pull / Pulk Revolving Doors. I noe mer ordinær Radiohead-stil overtar en av platas umiddelbare høydepunkter i form av vakre You And Whose Army?, som sannsynligvis har potensiale som en kommende singelutgivelse.
Videre kjører gruppen for en gangs skyld i kjente spor, men ikke i sine egne. Av alle er det først og fremst Depeche Mode og deres klassiske Personal Jesus som melder seg på netthinnen når rytmene fra I Might Be Wrong ruller avgårde. Herlig! I noe mer tradisjonell stil avløses denne av Knives Out, som i likhet med You And Whose Army? også har stort potensiale som egen singel. Ikke ulikt standarden som i sin tid gjorde The Bends til et interessant og originalt album av sin tid.
På Morning Bell / Amnesiac beveger bandet seg mer tilbake til lydbildet som preget OK Computer, og er en låt som hadde vært i godt selskap på denne utgivelsen med Yorkes dvelende vokal akkompagnert av sløye rytmer. Dette er forøvrig en nedstrippet verson av samme Morning Bell som også var å finne på Kid A. Dollars & Cents er atter en dvelende og snikende ballade hvor disse eminente musikerne atter en gang framstår som banebrytende innen moderne alternativ rock. I
nstrumentalen Hunting Bears fungerer mest som et Pink Floydsk mellomspill á la Wish You Were Here, før Like Spinning Plates befester at vi befinner oss i 2001 og ikke i 1975. Her serverer Radiohead elektroniske lydkollasjer som i kombinasjon med Yorkes såre vokal igjen bekrefter hvilket uvanlig og spesielt band det her er snakk om. Uvanlig sterk kost, selv til Radiohead å være! Life In A Glasshouse avslutter Amnesiac. Her bidrar blåserne fra et innleid brassband til å definere Radiohead som et band som våger det andre knapt tør tenke, som Tom Waits for eksempel har gjort før dem.
Radiohead har atter en gang bevist hvorfor de er et av verdens viktigste band. Amnesiac føyer seg naturlig inn i rekken av storslagne utgivelser fra Oxford-bandet og er et tidsriktig og viktig album på linje med bandets tre foregående utgivelser.