Desember – Nydelig record noir

Desember – Nydelig record noir

For dette er akustisk mørketid. Høstmånedene i stereo. Blues for blå by. Rock am Rus. Tidvis er dette nemlig nydelig, rett og slett usigelig vakkert på sitt beste. Og selvsagt, selvsagt heter skiva Desember.

Minus Maja, som fikk navnet da vokalist Maja forlot bandet i 1994, spilte tidligere pen visepop på Tromsø-scenene. Under årets by:Larm stilte bandet i ny musikalsk drakt. Egenfinansiert plate i samme sound ble lovet, og resultatet (utgitt av Yellow Snow Records) viser at de definitivt har lagt vekk visene.

I dag spiller de dels en mer suggererende variant av Coldplay, med noe Radiohead, Teenage Fanclub og Travis – og dels svevende melankolipop a lá Poor Rich Ones.
Særpreget er likevel sterkt, mest på grunn av vokalist Jon Erik Eriksens nasale, men lyse stemme. Den flyter flott gjennom Sigsten Steiens gitarlandskap, og når av og til høydene – for eksempel i Hudlaus. Produksjon tar godt vare på helheten, men er ikke fantastisk.
Hitpotensialet ligger i tittellåta Desember, som både har tyngde og trøkk og et refreng som innbyr til allsang i høstkveldene. Vi har hørt sommerlåter. Dette er en vinterlåt.

Platas uomtvistelige perle er likevel den roligere Varmt Vann. Gåsehuden kryper fram når Eriksen synger om lengselen etter velvære under en annen himmel lenger syd – en «drøm om lang strand, drøm om sand, varmt vann». Harmoniene står i kø, selv etter femten gjennomhøringer, og råkkenråll er herligere enn noensinne.

Her er personlige sanger om vanskelig kjærlighet (Våge du?, Hudlaus, Forsteina), men også en tur til København og noe som skjedde mellom brødre. Og en rocka versjon av Tobben & Eros Vintervise. Alt foregår i det blå mørketidslyset – og plata kan ses som en musikalsk analogi til film noir-sjangeren – altså en record noir.

Noen steder savner vi detaljer og musikken blir noe enkel, særlig på Storebror – som ikke kan sies å være nyskapende. Men i andre låter hører vi pumpeorgel, mellotron og noe synth. Ellers holder et par av låtene ikke helt til Dakar, deriblant nevnte København.

Ingenting kan uansett ta fra denne gjengen at de har laget en flott plate. Og hallo? Hvorfor er ikke dette allemannseie?

Dag Yngve Dahle

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.