Demo / Greatest Hits – Reinkarnert casiosjarm
Used To Dance With My Daddy (som er den av gruppens låter som er mest spilt på nevnte kanal) er hovedlåten på bandets første utgivelse Demo / Greatest Hits (fabelaktig tittel!). Om du ikke synes at tittelen i seg selv er underlig nok, kan vi tilføye at formatet også er av en høyst sjelden karakter; tretommers CD – som vi ikke har sett siden CD-singler først begynte å dukke opp en gang på åttitallet.
Og når vi er inne på den epoken, kan det også legges til at den elektroniske musikken fra begynnelsen av det samme tiåret er tydelige preferanser i musikken Datarock serverer på denne firespors EPen, som også inneholder en video.
Nevnte I Used To Dance With My Daddy finnes i to versjoner; en original og én remiks utført av Kaptein Kaliber. Begge versjonene fungerer til sitt bruk, og gir tildels artige assosiasjoner tilbake til tiåret de fleste av oss med god musikksmak(!) helst vil glemme.
Men som sagt fungerer bandets elektroniske låter utmerket for de som husker synthpopens barndomsdager. Referansene går aller helst til undergrunnsband fra samme periode, artister og band som ikke oppnådde så fryktelig stor kommersiell suksess (som Fad Gadget og Cabaret Voltaire). Likevel er det Spandau Ballet (av alle!) som dukker opp bakerst i hukommelsen på EPens andre spor, Maybelline. Da snakker vi ikke om den kommersielle utgaven av Spandau Ballet som de fleste stiftet bekjentskap med etter svisker som True og Gold, men den utgaven av gruppen som oppstod helt på begynnelsen av åttitallet – før new romantics-bølgen tok av. Litt av årsaken til det er måten vokalisten bruker stemmen sin på. Likheten med Tony Hadley er faktisk slående!
Tre spor er gjerne ikke allverden for å gi et fullstendig holdbart inntrykk av Datarock. Men trioens casiopop fremstår ihvertfall som høyst sjarmerende og interessant på dette første møte med bandet.