Red Shift – Fabelaktige spanjoler
Asgaroth startet opprinnelig som et soloprosjekt for bassisten Daniel Rubi Piero i 1995. Etter hvert kom han i kontakt med Christopher Baque-Wildman som viste seg å være en glitrende vokalist, gitarist og keyboardist. Året etter bar samarbeidet frukter i form av minalbumet The Quest For Eldenhor, som fikk særdeles god mottakelse.
Fire år senere, etter massiv suksess i hjemlandet, fikk Asgaroth omsider muligheten til å vise sine kunster for omverdenen. En utsendt fra Peaceville fikk høre Red Shift, som allerede var utgitt i Spania i 2000, og ble fra seg av glede. Og takk og pris for dét, for ellers hadde ikke dette suverene albumet vært tilgjengelig i norske platesjapper i dag.
Det er en vrien oppgave å beskrive Asgaroth. Låtene er bygget rundt industrielle gitarelementer, gotiske synther, klassiske operapartier, og har en rekke fellestrekk med såkalte symfoniske black metal band som Dimmu Borgir og Borknagar. Det tar tid å sette seg inn i enkeltlåtenes oppbygning og melodilinjer, men er man villig til å sette av noen timers sirkulasjon i CD-spilleren vil det definitivt lønne seg.
Det er rimelig offensivt å åpne albumet med sjefslåten Naked Eye, som for øvrig er å finne som videospor på denne CD-en. Men spanjolene klarer faktisk å holde nivået oppe gjennom alle elleve låtene som presenteres på Red Shift. Bandet formidler en fantastisk stemning på Lured Decoy, Buried og tittelsporet Red Shift.
Dette albumet anbefales på det absolutt varmeste! Det bør også noteres at Red Shift fungerer spesielt bra med øretelefoner og mørke omgivelser.