Zitilities – Halvdeilig dansk comeback
De er noe så sjeldent som danske art-rockveteraner, københavnerne i Kashmir. Kvartetten fyller ti år i år, og har allerede tre solide album under beltet. Ja, de er fra Danmark! Du har kanskje ingen danske plater i samlingen din, bortsett fra Kim Larsens beste? Du verden, så fordomsfull! Tidene forandrer seg, vet du. Kikk på Raveonettes. Span ut Mew. Eller Kashmir.
Kashmir har sågar holdt det gående en stund. Forrige plate, The Good Life, solgte 120 000 eksemplarer i Danmark, men falt som en stein her på berget. Det nye albumet er solid, men det er noe uforløst over en del av sporene. Gjengen har brukt fire år på å fornye lydbildet sitt, og enkelte steder blir det litt stivt.
Som på The Push, som minner om Kent på sitt mest melankolske, men uten nok nerve til å holde interessen i fire minutter. Da setter vi heller The Aftermath på repeat. Noe av det fineste innen sitt slag i Norden siden The Garden Party med The September When.
Innflytelsen fra Radiohead kan ingen benekte, selv om dette på ingen måte er et forsøk på kloning. Gutta har dessuten fått produksjonshjelp fra John Cornfield, som har jobbet med både Supergrass og The Verve. Det høres. Lyden er mer britisk enn noen gang tidligere, en fiffig kombinasjon av syttitallets progrock og den alternative siden av engelsk nittitallsrock