Go For Broke – Uviktig nu-metalkompis
Go For Broke er Kazzers langspillerdebut. Han har varmet opp for hip hop-innovatørene The Roots, og vil i tiden fremover være å finne på to filmsoundtrack (The Italian Job og Catch That Girl) med singelen Pedal To The Metal. Kjøper man mye TV-spill vil hans musikk også være å finne på utgivelsene Splashdown 2 og Downhill Racer.
Kazzer spiller nu-metalrock med en vokal som blir ytret i form av rap. Lydbildet er, som seg hør og bør, akkurat passe viltert og rebelsk. Dette samtidig som det er funnet plass til spor som skal appellere mer til den ettertenksomme delen av lytterens oppmerksomhet.
Dette er sikkert midt i blinken for den harde nu-metalkjernen. Dette fordi Kazzer spinner videre på det som har solgt bra innen sjangeren tidligere. Problemet er bare at dette ikke blir interessant musikk. Hvorfor skal egentlig artister som ikke har noen som helst forutsetning for å rappe prøve seg bak mikrofonen? For meg er dette fortsatt en ubesvart gåte.
Kazzer er derimot en gjennomsnittlig rocker. Det skal han få for. Men det er når han åpner opp mikrofonen og blottlegger sine ferdigheter, at det hele går galt. Dette holder rett og slett ikke mål.
På det tekstmessige topper det seg på låta Dreamin’. Her har han faktisk har fått det for seg at han er en av de som holder hip hopen ekte. Dette er så feil som det kan få blitt og har ingen rot i virkeligheten.
Sett i forhold til sjangerbrødrene i Limp Bizkit er dette ingenting. Når han ikke har personligheter som DJ Lethal og Fred Durst på laget, går det dårlig med originaliteten. Her kan det i alle fall virke som om kreativiteten som har tatt en tidlig kveld, mens autopiloten har fått ta over. Dette er rock-rap produsert på samlebånd som ikke settet det spor med inntrykk.
Men er du en av de som løper til din lokale platepusher og dunker 190 kroner i bordet bare ved synet av en ny rap-rocker? Ja, da er dette utvilsomt noe for deg. Men for oss andre som synes det er en uting å blande hip hop og rock, blir Go For Broke en totalt uinteressant utgivelse. Da vil vi mye heller bruke både tid og penger på musikk som betyr noe.