Other Hours – Connick On Piano 1. – Trivelig time med stor trio
For undertegnede har Connick alltid vært en skuespiller som har blitt musiker; med filmer som blant annet Memphis Belle og Copycat på CV-en. Når jeg tidvis hørte ham spille sin tilbakelente jazz, var det ikke like overraskende som den følelsen jeg har i kroppen etter å ha hørt ham på denne utgivelsen.
Harry Connick Jr. er en strålende komponist og pianist som på Other Hours – Connick On Piano 1. skaper et virkelig storband ut av piano, trommer, bass og saksofon. Det dras i gang så stille, så stille av Connick selv på lettstampet piano før de tre andre hopper. Det resulterer i et lydbilde som skylder like mye til femtitalets croonerstemmer som til Charlie Parkers bebop.
For det er i brakkvannet mellom de tradisjonstro dansetrinnene fra swingklubbene og de mer utfordrende lydene fra mørkslungne jazzkvartetter man finner Connick i dag. Han har ventet lenge på å spille inn en slik plate; alene i et studio med mye rom rundt hvert instrument. Likevel er det enda en del storbandtanker inne i låtene.
Disse bidragene er alle barn av Connicks lydspor til broadwaymusikalen Thou Shalt Not. Denne jobben fikk Connick en Tony for, og når de samme låtene dukker opp i en ny setting er det befriende å finne ut at han, sammen med sitt glitrende band, klarer å holde tonen også her.
Men ikke alt på dette albumet er like overbevisende. Kanskje fordi musikken er ment for å være et akkompagnement til et skuespill. Dermed sitter man (som man pleier med lydspor) uten hele historien, og tidvis rekker kanskje tankene å vandre noe vekk fra musikken.
Men det gjør egentlig ikke noe. Selv har denne anmelderen kjørt i vakkert høstvær med Connick Jr. i passasjersetet. Det var et glitrende selskap.