Categories: Intervjuer

Med rockhjartet på rette staden

Ja Takk Til Trøbbel er en sterk søknad til den norske, i alle fall den norskspråklige, rocktronen. Fjorårets Zoom-vinnerne Johndoe har allerede i forkant av lanseringen markert seg som et betydelig band på norske scener. Stilmessig opererer de fire guttene i bandet; Jonas Skybakmoen (vokal, gitar), Øystein Eide (bass), Terje Uv (gitar) og Stian Lundberg (trommer), i et godt opptråkket terreng på en sti som ligger midt mellom eksentrisk rock og god gammel punk.

– Hva er det egentlig dere forsøker å si med den valgte albumtittelen?
– Den dekker det vi representerer. I alle fall rent tekstmessig, hevder Jonas Skybakmoen, som i tillegg til å være bandets vokalist også står bak de fleste tekstene.
– Men det er på samme tid interne hint til hverandre – om hvordan vi har jobbet med låtene i studio. Ved hjelp av denne tittelen har vi forsøkt å fange energien. Og istedet for å spille pent og fint, kjører vi på med 1/2-dels takt som låter røft i kantene.
– Vi utfordrer sånn sett oss selv, legger trommis Terje til.

Ettertraktet produsent
Johndoe har fra flere kanter blitt beskyldt for å tråkke i spesielt DumDum Boys‘ fotspor. Det de faktisk har felles er at begge band stammer fra samme by og benytter samme produsent; den ikke helt ukjente Yngve Leidulv Sætre. Sammen med bandet har han utvilsomt satt sitt preg på resultatet.

– Vi var hypp på å ha en produsent, og det er det første gang vi bruker, sier Jonas. Terje fortsetter:
– Vi møtte ham i forbindelse med en spillejobb i Trondheim, hvor han sa en del ting som vi med en gang var enige i. Blant annet det at vi ikke ønsket et glattprodusert resultat.
– Og dere fant umiddelbart tonen? Jonas svarer:
– Ja forsåvidt. Han sjekket oss mot våre kunnskaper om The Stooges. Som vi jo kjente til.
– Åja? Og den gikk han på?
– Nja… det er i hvertfall litt sant i det… Vi ville ellers ikke la uttrykket vårt låte for pent eller for ryddig. Vi ønsket derfor å la Yngve spille ut baller til oss som vi kunne sparke tilbake til ham
– Det er for eksempel en låt med på albumet som i utgangspunktet skulle være ganske rolig, men som i den settingen ikke funket helt for oss. Vi tok denne opp i et halvtempo en fire-fem ganger, men endte likevel opp med et raskere resultat, bekrefter Terje.

Lærerik prosess
Ja Takk Til Trøbbel, hvis tittel egentlig er hentet fra en låt som faktisk ikke fikk plass på plata, har vært en lærerik og inspirerende prosess for Johndoe.
– Innspillingen av plata var en artig prosess, sier Jonas. Selve opptakene gikk relativt fort, og det vi har brukt mer tid på er omarrangering av låtene i et forsøk på å fornye energien.
– Energi er veldig viktig å få frem, skyter Øystein inn.
– Det er definitivt en fellesnevner, bemerker Jonas bestemt.
– Det går kanskje ut over andre deler av arbeidet, legger Terje til. Vi spiller på andre ting, og tar utfordringen for å stå på for det energien i musikken vår skaper.

Johndoe har faktisk nesten tiårsjubileum som band, og har holdt det gående siden 1994. Men det er bare Jonas og Terje som er igjen fra originalbesetningen. Inntil dagens besetning ble endelig for rundt to år siden, har medlemmer i hopetall kommet og gått. Etter 2001 har bandet øvd forholdsvis mye det første året, før de til slutt bestemte seg for å satse fullt og helt på det de selv beskriver som hardcore rock’n’roll. Det var nok intet dumt trekk, for etter dette ble bandet først oppdaget gjennom NRK P1s demokonkurranse P1 Scenen, som i fjor belønnet bandet med sin til da største spillejobb på demoscenen under Norwegian Wood i Frognerbadet. Siden slapp de EP-en Rastløs Rock’n’Roll på egenhånd (først, senere relansert gjennom Sony, red.anm.) og ble deretter plukket ut som en av tre vinnere i Zoom 2002, hvilket igjen førte til et gjennombrudd under årets by:Larm i Trondheim. Sony Musics norskavdeling var raskt ute og sikret seg guttenes underskrifter, og er nå ett av selskapets store satsinger her i landet.

Norsk rock på norsk
Johndoe er videre opptatt av å uttrykke seg gjennom norske tekster. Hvilket ikke nødvendigvis er et sjakktrekk for å få oppmerksomhet i utlandet. Men det er ikke nødvendigvis en kjempehindring, Kaizers Orchestra har for eksempel opplevd suksess både i Danmark og Nederland med sin norsk-på-norsk-rock.
– Norske tekster er viktig for oss. Antar derfor at det vil bli vanskelig å få et fotfeste i utlandet med en denne innstillingen. Men jeg skal aldri si aldri. Vi regner for eksempel ikke med å ta Sverige med storm, men både i Danmark og Tyskland kan vel ting rent teorietisk skje, mener Jonas og henviser til at et band som Null$katte$nylterne (et annet up-and-coming band fra Trøndelag, red.anm.) har oppnådd en viss suksess nettopp der.

Når vi kommer inn på stil og hvilken sjanger Johndoe selv definerer seg innunder gløder de fire musikerne i den røde hotellsofaen, før vi blir avbrutt av gruppens manager og Sonys representant fordi bandet skal rett over på ny intervjuavtale med TV2. Vi fortsetter derfor å snakke om det noe amputerte temaet i en maxitaxi:
– Pokker… Panorama er jo viktigere enn TV2 (takk for den!), hevder Stian, før Jonas igjen overtar:
– Vel; vi leverer vel en form for klassisk og energisk pønka rock’n’roll!

Spesielt tekstmessig gjenspeiler den opprinnelige punkånden seg, gjerne slik tilfellet var da punken hadde sin storhetstid på slutten av sytti- og på begynnelsen av åttitallet.
– Vi identifiserer oss forsåvidt med grunntanken i punken og dets politiske aspekt. Men det er ikke kalkulert, avrunder han.

Navn som The Clash, Ebba Grön og Wannskrækk / DumDum Boys er alle gjengangere i beskrivelsene de forskjellige mediene har kommet med om Johndoe. Noe som ikke er helt på jordet med tanke på hvem de har latt seg inspirere av.
The Clash har helt klart betydd mye for oss, men også for musikkhistorien sett under ett, mener Stian.
Linken til DumDum Boys er de fire nok allerede drittlei av å måtte forholde seg til, men er likefullt et uunngåelig tema.
– Joda, vi ser helt klart linken. Og det er nok diverse referansepunkter til oss og det de holdt på med i 1989-90, bekrefter Jonas. Stian fortsetter:
– Vi føler det i og for seg smigrende å bli sammenlignet med dem. Men er litt lei temaet fordi det allerede har fulgt oss en stund. Dette har heldigvis – foreløpig ihvertfall – ikke blitt brukt mot oss. Vi satser på at folk skjønner at vi ikke er dem, og at det for de som ennå ikke har hørt oss kan gi en pekepinn på hva vi holder på med. At det gjør dem interesserte i å høre mer fra oss.

Bygger seg opp som liveband
Til nå har dette trondheimsbandet hatt et større grep om sitt konsertpublikum enn hos platekjøperne. Bandet er viden kjent for sitt energiske liveshow, og har gjennom det siste året bygget seg opp ett solid ry som konsertband. Jonas utdyper dette:
– Vi ønsker å gi publikum gode konsertopplevelser. Vi vil gi alt fra scenen så folk får en fin kveld. Å fremvise energi fra scenen er derfor vesentlig for at vi skal bli oppfattet som et utadvendt band i god rock’n’roll-ånd.
Han utreder hvordan bandet har øvd, og fremdeles øver mye ved å prøve og feile for å få det meste til å sitte som det skal og avslører at de er svært bevisste på dette.

Johndoe fikk senere samme kveld vist for et entusiastisk publikum at deres innsats i øvingslokalene ikke har vært forgjeves. Under releasekonserten på So What! sent i går kveld viste de en gang for alle hvor skapet skal stå. Bandet har utviklet seg enormt på scenen siden sist undertegnede opplevde dem på NRK-scenen til Norwegian Wood i fjor. Hva som skjer fremover med dette bandet vil tiden vise. Men etter utgivelsen av det supersterke albumet Ja Takk Til Trøbbel er det mye som tyder på at Johndoe har kommet for å bli. Dersom gruppen fortsetter å utvikle det de har skapt til nå, vil det ikke gå mange år før de uproblematisk fyller landets største arenaer og scener.

Gjennom de siste atten månedene har gruppen lagt bak seg hele tre turneer, inkludert Zoom og by:Larm. På det mest hektiske hadde de fire-fem spillejobber i uka. I forbindelse med utgivelsen av albumet planlegges det nå mer turnevirksomhet, noe bandmedlemmene utvilsomt gleder seg til mens de bekrefter at de har som mål å overgå seg selv fra konsert til konsert. Dersom de klarer å følge opp dette, er det bare å glede seg til fortsettelsen fra Johndoe. Den endelige turneplanen gjøres etter hvert tilgjengelig på bandets nettsider: www.johndoe.no.

Paul A. Nordal

Recent Posts

Kjempefengende om annerledes barn

Rock-vokalist gir ut barnesang. Siri Stray er en norsk sanger og låtskriver fra Østlandet. Hun…

1 måned ago

En alternativ rapper med en unik stil

Dalien er en norsk rapper som har sin egen stil. Det er ikke old school…

1 måned ago

Har laget filmmusikk med hjelp fra TNT-gitarist

Fetter Tom har spilt inn filmmusikk med hjelp fra TNT-gitarist Ronni Le Tekrø. Forrige gang…

1 måned ago

Hyller kvinnehelter med ny låt

Hun har gitt ut sitt første soloalbum, og har ett til på vei. Hun har…

3 måneder ago

Norges svar på Adele

Amelie Aldner er en svensk artist bosatt i Norge. Med sin klare og kraftige stemme…

5 måneder ago

Holder det nede med rap på norsk

Simon Moholt fra Oslo holder det nede med old school rap på norsk. Hans EP,…

9 måneder ago