Tasty – Fortstatt en kvalitetsartist
Hun debuterte i 1999 med Kaleidoscope anført av hiten Caught Out There og Kelis fulgte deretter opp med Wanderland i 2001. Selv om begge disse albumene ble kritikerrost og ikke minst fullstendig produsert av The Neptunes ble de ikke noen storselgere, om enn så ufortjent.
The Neptunes dukker også opp på Tasty, men Kelis har denne gangen også sluppet til andre produsenter og låtskrivere. Og nettopp der ligger mye av styrken til albumet. Ikke det at The Neptunes ikke leverer varene, men det kler henne å prøve ut andre retninger.
Det er særdeles dyktige folk hun har med seg. Dallas Austin (TLC, Pink, Madonna) står bak førstesporet Trick Me, som er en spenstig dub/reggae sak. Raphael Saadiq (TLC, Lucy Pearl) tilfører Glow, Attention og Marathon ekstra glød. Her befinner Kelis seg i et litt mykere soullandskap. Selveste Andre 3000 fra Outkast dukker opp i Millionaire, et av skivas beste spor, med åttitallssynther for alle pengene.
Men vi kommer ikke utenom Neptunes denne gangen heller. De har ansvar for fem låter her – som er blant noe av det beste de har gjort. Førstesingelen Milkshake er en slik låt som bare gjør at man stopper opp og lurer på hva dama egentlig driver med. Men snart sitter den som et skudd.
Hvor er så Kelis selv oppi alt dette? Selv om hun kun har vært med å skrive et par av låtene, er hun definitivt den som får alt til å henge sammen. Ikke bare har hun en god stemme, men hun velger å holde den på et behagelig nivå istedenfor å skrike og styre på, som så mange andre gjør.
Er dette nok for Kelis til å ta steget opp i øverste divisjon? Neppe. Til det er hun nok litt for sær og ikke så brukervennlig som andre i sjangeren. Men så lenge hun fortsetter med å gi ut plater av den kvalitet hun har gjort til nå, er det ikke mye å utsette på denne artisten.