Morten Abel – Popkongen oppsummerer
Sannheten er nok at Morten Abel i større grad enn de fleste her til lands har mer enn god nok grunn til å kunne oppsummere karrieren sin atter en gang. De tilbakelagte bandprosjektene Mods og The September When har tidligere blitt oppsummert flere ganger, mens ”sideprosjektet” Peltz kun har én utgivelse på samvittigheten, og ikke ga ut nok for å forsvare en tilsvarende samling.
Solokarrieren til Morten Abel tok til i kjølvannet av The September When. Debutplaten Snowboy ble ikke på langt nær en like stor suksess da den kom ut i 1997, og Peltz-albumet fra året før banet heller ikke akkurat vei for det som skulle bli begynnelsen på Mortens solokarriere.
Men alt endret seg da han i 1999 returnerte med Here We Go Then, You And I. Med dette albumet ble vi introdusert for stødige og profilerte poplåter som Tulipz, Doberman, Be My Lover og Hard To Stay Awake. Med ett var Morten Abel tilbake på toppen av den norske poptronen og ble raskt utropt som Norges ukronede popkonge (men med både eget monogram og krone, som avbildet i coveret, er han kanskje ikke lenger ukronet?).
Verre gikk det ikke da han etter ytterligere to år fulgte opp med like stødige I’ll Come Back And Love You Forever i 2001, Abels beste studioalbum på solofronten. Også denne platen ble en umiddelbar suksess og Morten Abel fikk styrket sin posisjon på toppen av tronen som han fremdeles innehar.
Morten Abel fortsatte toårssyklusen på utgivelsesfronten med Being Everything, Knowing Nothing i fjor, en plate som ble frontet av bomskuddet The Birmingham Ho (av våre lesere kåret som årets verste singel i fjor, red.anm.). Dette albumets øvrige låter kan heller ikke karakteriseres blant Abels beste komposisjoner, noe som kommer klart tydelig frem på denne samlingen, hvor fire av dem er med.
Heller ikke den nye singelen Our Love Is Deep kan måle seg med kvaliteten på låtene fra Here We Go Then, You And I og I’ll Come Back And Love You Forever, og mye kan tyde på at Abel har mistet noe av grepet. Men den andre av de to helt nye låtene på Morten Abel, Detonate, hører derimot hjemme blant mannens beste bidrag, så alt håp er ikke ute med tanke på fremtidige bragder.
Den første av de to CD-platene som utgjør Morten Abel inneholder, med unntak av de to sistnevnte, utelukkende hitlåter som her kronologisk oppsummerer Abels solokarriere til nå. Men det mest interessante med samlingen er likevel CD nummer to, som for det meste inneholder tidligere ikke-utgitt materiale.
Her finner vi også hans vågale tolkning av Joy Division-klassikeren Love Will Tear Us Apart og en cover av Rolling Stones’ Luxury. Han covrer til og med sitt tidligere band The September When i en liveversjon av Cries Like A Baby og byr attpåtil på sitt eget hørespill(!) titulert Fergemannen.
Med andre ord er dette en samleplate som byr på langt mer enn et knippe tidligere utgitte låter. Kalkulert eller ikke: Morten Abel er altså en gjennomført samling som bør være av interesse for de store massene der ute. Så får vi heller se gjennom fingrene med at den tilfeldigvis dukker opp midt i oppkjøringen til julehandelen.