Redbird – Voksent fra Nova
Hun ble kjent for de fleste på nittitallet med platen Oyster, og hitlåten Walk This World. Sammen med Sheryl Crow, Tori Amos og Natalie Merchant var Heather Nova et forbilde for jenter verden over med hang til indiepop.
Redbird er hennes sjette studioalbum, og ettersom Nova nærmer seg de 40 er det bare naturlig at låtmaterialet denne gangen tar for seg typisk ”voksne” verdier.
Blant de mer interessante historiene på platen er den om Amelia Earhart, som fortalt i I Miss My Sky. Frøken Earhart var kjent som en legendarisk flyger, en av de få kvinnelige sådan, i en tid hvor luftfarten ennå hadde et snev av det eventyrlige. Men så forsvant hun sporløst over Stillehavet og det antas at hun styrtet i havet etter problemer med flyet. Men som Heather Nova kan fortelle oss har man funnet metallrester som kan tyde på at hun fikk landet på en liten atoll, og istedet tilbrakte sine siste dager der. I Miss My Sky fortelles historien sett fra Earharts egne øyne, og Nova portetterer på glimrende vis en fortvilet dame som angrer på at hun i det hele tatt landet.
Men på platen finner man også mindre velkomne bidrag, som for eksempel versjonen av Cris Isaaks udødelige Wicked Game. Hvis en coverversjon på en studioplate skal fungere må artisten greie å gjøre låten til sin egen, og helst tilføre den noe nytt. Det kanskje beste og mest kjente eksemplet på hvordan det kan gjøres er Jeff Buckleys versjon av Leonard Cohens Hallelujah. Heather Nova greier ikke dette på sin tolkning av Wicked Game, og det eneste vi sitter igjen med er et ønske om å høre originalversjonen istedet. Denne sangen burde vært utelatt.
Ellers er Redbird en forholdsvis ”lettlikt” plate, ikke det mest spennende vi har hørt fra Heather, men slett ikke bare søppel heller. Noen av de første sangene, som Welcome og tittellåten Redbird, er begge tildels platte og uinteressante. Senere ut i platen, særlig i Singing You Through hvor hun akkompagneres bare av gitarist David Ayers, viser derimot Nova flere av sine sterke sider. Motherland fortjener også å bli trukkt frem som et av de bedre innslagene.
Gjennomgangstemaet på Redbird synes å være den store kjærligheten, enten til en livsledsager eller et barn, og ønsket om å slå seg ned er også synlig. Dermed blir det slik at Heather Nova ikke lenger henvender seg til gitarspillende jenter i 20-årene, men heller har mer å gi til de som har levd litt lenger. Det har noe med det å kjenne seg igjen i tekstmaterialet å gjøre, dessuten oppleves musikken også som såkalt voksen. Det er imidlertid en rolle Nova kler ganske bra, selv om denne platen kunne hatt godt av å bytte ut noen spor.