Good Or Goodbye – Kreativ designpop
Rebekka Karijord debuterte altså med albumet Neophyte for to år tilbake. Oppmerksomheten var der, i så stor grad at det førte til en Spellemann-nominasjon, men likevel uten at det ga henne et virkelig fotfeste innen en godt overbefolket musikkart.
Etter at oppfølgeren Good Or Goodbye har fått festet seg hos folket vil pipen garantert få en annen lyd, for Rebekka & The Mysterybox står med dette bak en av høstens flotteste og aller mest oppsiktsvekkende norske utgivelser.
Good Or Goodbye er nemlig en liten sensasjon; en utgivelse smekkfull av detaljrikdom som fyller de lekre komposisjonene med energiske krumspring og kraftfulle nyanser som får platen til å gløde bredt og lenge. Produksjonen og arrangementene er – som vanlig når det gjelder utgivelser fra Kirkelig Kulturverksted, selv om hovedpersonen selv har vært sterkt involvert i prosessen her – av den upåklagelige sorten. Men det et først og fremst artisten selv som skal ha æren for at dette bemerkelsesverdige verket fungerer på absolutt alle plan.
Som sin kreative medsøster på den feminine siden av det norske musikkartet akkurat nå, Anja Garbarek, så omfavner også Rebekka det litt mystiske og utfordrende både på det melodiske og det lyriske feltet. I tillegg er hun usedvanlig leken i all sin iver for å tilfredsstille platekjøpere på jakt etter musikk med særpreg.
Og akkurat det lykkes hun til fingerspissene med gjennom albumet Good Or Goodbye. Stilmessig beveger Rebekka seg sakte bort fra Björk-uttrykket som har fulgt i kjølvannet hos både henne og Anja Garbarek tidligere, og desto nærmere Kate Bush. Men hele veien uten at det ligger for nære noen av dem til at originaliteten svekkes.
Kall det gjerne designerpop, men faktum er at dette er en sann fryd for øret – ja for sansene generelt sett. Rebekka & The Mysterybox har levert et usedvanlig delikat album som kan anbefales på det sterkeste.