Candy Store – Mild majoritetspop
Etter fire plater kommer altså Minor Majoritys samleplate. Deres regulære utgivelser så langt har vært melankolske halvperler med varierende låtmateriale. Det bør bety at samleskiva er knallsterk. Godteriet er velsmakende, men denne anmelder blir ikke helt revet med.
Plata skinner med sterke enkeltlåter som (In That) Premature Way og If I Told You, You Were Beautiful, der Pål Angelskår og kumpanene viser at de kan skrive låter som sitter.
Vakrest er årgangsklassikeren Up For You And I, som virkelig vekker lysten til å bruke repeatknappen. I denne låten er Minor Majority nær definisjonen av hvordan denne typen musikk skal låte.
Fin er også What I Deserve, en sørgmodig og nydelig låt som er akkurat så kort at man vil ha mer.
Schlägeren Dancing In The Backyard, der Karen Jo Fields bidrar med vakker vokal, er det derimot bare sånn passe trivelig å høre igjen.
Høststemningen er påtakelig når Minor Majority spiller opp. I dag er de landets fremste utøvere av sjangeren lavmælt melankolsk høstmusikk. Men der Midnight Choir leverte desperasjonspop med en markant katastrofefølelse i melodilinjene, beveger Minor Majority seg mer i retning av celloindusert kveldskos med stearinlys og svak rødvinsrus.
Ikke noe er galt med det, men det hele blir litt trygt og ufarlig og voksent. I låter som This Time, The Dark Half og Come Back To Me skulle jeg ønske Minor Majority turte ta flere sjanser. Satt på spissen: Litt mer tidlig Tom Waits, og litt mindre James Taylor.
Med samlingen følger en ekstra-CD, der bandet leverer B-sider og hittil uutgitte spor. Kvaliteten er variabel, men en låt som Somebody Else’s Baby holder høy kvalitet.
Alt i alt er dette en rødvinssamling for 30 – 40-åringer som er for gamle for de nyeste trendene, men ikke så gamle at de mener alt var bedre før.