Det er det nystartede plateselskapet Smart Patrol som står bak nyutgivelsen og har gitt bandet og platen ny og forbedret lyd. I tillegg har de gjort noe så sjelden i norsk målestokk som å gi albumet en innpakning med liner notes og velskrevet forord av Jørgen Nordeng fra Tungtvann. Og slikt er sjelden kost i norsk plateselskaps historie. Og all honnør til Smart Patrol som på denne måten tar vare på norsk rockhistorie.
Karlsøy Prestegaard ble dannet av Stein Olsen og ga ut sin først singel, Khomeini, i 1981 og ble fulgt opp av bandets eneste album Dyret (666) i 1982. Bandet ble ofte plassert i punk-bagen, men det er i grunnen fint lite som minner om punk på Dyret (666). I stedet kan Karlsøy Prestegaard – om ikke trygt- plasseres i progrocken, selv om påvirkningen fra britisk New Wave, ska og annen rockmusikk med opprinnelse fra etter 1976 ikke er langt unna. Det som er helt sikkert og vanskelig kan bestrides er at det låt annerledes enn det som andre nordnorske (og søringer for den saks skyld) bedrev med. Dette var så langt fra Zoo og Unit Five som det nesten er mulig å komme.
I tillegg var det sosiale- og politiske engasjementet nærmest rødglødende. Selv om bandet erklærte seg som politisk og religiøs uavhengig, er det klart at Frp og Krf hadde fint lite å hente her. Karlsøy Prestegaard er et slikt band som har liten tro og respekt for autoriteter og øvrigheten for øvrig. Her for lensmann og prest passet sitt påskrevet og ellers blir andre dagsaktuelle saker- Khomeini, Israel, Arne Treholt og kjærligheten, selvfølgelig – satt på dagsordenen.
Men Dyret (666) kom som tidligere skrevet ut i 1982 og det store spørsmålet er om det har tålt den berømte tidens tann. Og svaret er vel et uklart tja. Mye av musikken synes nokså utdatert i dag og lyden, selv om den er remastret, er ikke all verden. Og de slagordaktige tekstene virker på mange måter litt i overkant for dagens lyttere. Men energien og det glødende engasjementet skal ingen ta i fra dem og man kan saktens spørre seg om det ikke hadde vært lurt om en del av dagens band innehadde noe av den samme pågangsmotet og gløden.
Likevel er det så mye positivt å si om Karlsøy Prestegaard at man ikke bare kan avskrive bandet. Mye av den politiske og sosiale kritikken er like aktuell i dag som den var for 25 år siden og mye av musikken er både fornøyelig og tøff. Spesielt har singelen Barn Av Lyset / Sett Han Fri fra 1990 som plateselskapet har valgt å inkludere, tålt tidens tann bedre og fremstår som både skarp og oppfinnsom. De er kanskje ikke dagens viktigste band, men i 1982 var de definitivt både annerledes og viktige.
Rock-vokalist gir ut barnesang. Siri Stray er en norsk sanger og låtskriver fra Østlandet. Hun…
Dalien er en norsk rapper som har sin egen stil. Det er ikke old school…
Fetter Tom har spilt inn filmmusikk med hjelp fra TNT-gitarist Ronni Le Tekrø. Forrige gang…
Hun har gitt ut sitt første soloalbum, og har ett til på vei. Hun har…
Amelie Aldner er en svensk artist bosatt i Norge. Med sin klare og kraftige stemme…
Simon Moholt fra Oslo holder det nede med old school rap på norsk. Hans EP,…