Sjelfull spellemann
Foto: Tove Andersson – Trestockfestivalen
Årets Spelleprisvinner henter musikken sin fra soulen. Han ble lagt merke til i bransjen for mange år siden og har samarbeidet med flere kjente musikere – som Maria Mena og Haddy N’Jie – og dessuten bidratt på en lang rekke prosjekter. For mange hadde ikke navnet festet seg til et ansikt før han sto på scenen under Nobelkonserten, selv om en del hadde hørt låter fra Ceramik City Chronicles, soloplaten som kom ut i 2008. I 2010 kom et dobbelt livealbum 1:Man 2:Band, med opptak fra Kampen Bistro, Rockefeller og Molde Jazzfestival og banet veien for Solidarity Breaks i 2011.
Både klesstil, stemme og musikk er så inspirert av gospel, blues og soul at man ikke ventet annet enn en liten dans a la Otis Redding eller Billy Preston under takketalen. Som multiinstrumentalist og komponist fornyer gutten fra Nittedalen soulen. Mange ble overrasket da han plutselig befant seg på Ellen DeGeneres Show i USA, men hun hadde sett ham på scenen og likte det hun hørte. De om har fulgt TV-showene vet at talkshow-verten er en stor soulfan.
Bernhoft ble kjent med sanger som Streetlights, Shout, Choices – i tillegg til flerstemmige Cmon Talk der han praktisk talt lager låta pånytt hver gang med publikum tilstede. På konsertene er han sjarmerende upolert og skaper kontakt med publikum. Kåret til årets mest velkledde, årets beste mannlige artist og årets Spellemann, var det ikke overraskende at takketalen var i kategorien høflig ung mann.
– Dette var da voldsomt. Dette er veldig gjevt. Jeg var kanskje litt forberedt på den forrige. Ikke forberedt på denne, takket Jarle Bernhoft som synes det er klin umulig å konkurrere i musikk.
Under konsertene med Jarle Bernhoft aner man at det bor mer i den rå soulstemmen fra Norge, noe uforløst som venter på å slå seg løs fra det høflige og flinke. Publikum er rede.